מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

מה השיפוע הנכון לגג רעפים?

התקן הישראלי קובע שיפוע מינימום לגג רעפים, כדי להבטיח ניקוז תקין גם בבתים חדשים וגם בשיפוץ של מבנים קיימים. במאמר הבא נסביר מה משפיע על השיפוע המומלץ, מה ההבדל בין איטום עם או בלי יריעות ביטומניות ועם מי אפשר להתייעץ כדי להבטיח שהמים לא יעמדו על הגג אלא ינוקזו לאתרי הפינוי המתאימים.

השאלה מה השיפוע הנכון לגג רעפים חוזרת על עצמה לעיתים קרובות. קודם כל, היא חשובה עבור מי שרוכשים מגרש ורוצים לבנות עליו בית פרטי. אם המטרה היא לבנות בית פרטי עם גג רעפים, חייבים להכיר את השיפוע הנכון והמומלץ כפי שהוא נקבע בתקן הישראלי. במקרים אחרים, יכול להיות שנרצה לדעת מה השיפוע הנכון לגג רעפים רק כי אנחנו מבצעים שיפוץ או מגלים שהשיפוע הקיים לא מספיק.

התשובה לשאלה מה השיפוע הנכון לגג רעפים מאפשרת לנקז בצורה טובה את המים. היא מונעת כשלי איטום ונזילות בתוך המבנה, עוזרת לנו לשמור על ערך הנכס ויעילה כל השנה ובעיקר בתקופת החורף. למרות שישראל היא מדינה עם אקלים ים תיכוני ולא עם הרבה משקעים, דווקא בה ימי גשם עמוסים עלולים לגרום נזקים בלתי הפיכים לגגות רעפים שאין עליהם את השיפוע המתאים לניקוז אפקטיבי.

 

כך קובעים מה השיפוע הנכון לגג רעפים

התקן הישראלי מספר 1556 וספציפית סעיף 3.6 שמופיע בו קובעים איך צריך לתכנן גגות קלים עם סיכוך רעפים. יש בהם התייחסות שלמה לשיפועי הגג ולפי התקן צריך לקבוע אותו לפי סוג הרעפים ורמת האטימות הקיימת.

ההבדל העיקרי הוא בתשובה לשאלה מה השיפוע הנכון לגג רעפים עם או בלי יריעות ביטומניות. אם לא מתקינים יריעות איטום, התקן קובע שהשיפוע המינימאלי חייב להיות של 40% כל עוד מדובר בגג עם רעפים מסוג חרס, של 35% בגג עם רעפי בטון ושל 15% בגג עם לוחות פח דמויי רעפים. בשביל לוודא את זה, ניתן גם להתייעץ עם קבלן איטום, אדריכל, מהנדס בניין או קונסטרוקטור.

במידה ומתקינים יריעות ביטומניות מולחמות, הנתונים הם כבר אחרים לגמרי ואפשר להסתפק בשיפוע של 10%. לשם השוואה, ליתר סוגי האיטום נדרש שיפוע מינימאלי של 20%.

 

מה השיפוע הנכון לגג רעפים מלמד אותנו?

מכאן והלאה כבר ניתן לבדוק מה בעצם אנחנו לומדים מתוך התשובה לשאלה מה השיפוע הנכון לגג רעפים. כאן יש כמה מסקנות בולטות:

  1. חומרי האיטום שבהם משתמשים חשובים מאוד – סוג חומרי האיטום שבהם נשתמש הם עניין קריטי. בטווח הקצר, הם משפיעים על היכולת שלנו לעמוד בתקן בעת בניית או שיפוץ גג רעפים ועל האפשרות לקבל טופס 4 ואישור אכלוס. בטווח הארוך, הם קובעים עד כמה האיטום יהיה אפקטיבי והאם מים יחדרו פנימה מתוך גגות הרעפים אל תוך המבנה והבית.
  2. קיימים הבדלים רבים בין רמת האטימות של החומרים השונים – העובדה שהשיפוע הנכון לגג רעפים עם יריעות ביטומניות נמוך משמעותית מהשיפוע המבוקש בגג שלא אטמו אותו ככה, מעידה בין היתר על ההבדלים בין איכות החומרים. במילים אחרות, זה מוכיח מעבר לכל ספק עד כמה יריעות ביטומניות יעילות יותר מזפת, חומרים אקריליים או חומרים פולימריים.
  3. איטום יכול להיות השקעה משתלמת – אם נדע מה השיפוע הנכון לגג רעפים לפי סוג חומרי האיטום שבהם נשתמש, נוכל לחסוך לעצמנו הוצאות מיותרות. התשובה לשאלה הזו הופכת את האיטום להשקעה משתלמת ומראה כיצד הוא מלווה אותנו במשך שנים רבות.

 

חישוב השיפוע במהלך בניית או שיפוץ גג הרעפים

כמובן שהתשובה לשאלה מה השיפוע הנכון לגג רעפים היא רק חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. בשלב הבא, צריך להבין מה המשמעות של שיפוע שנמדד באחוזים ואיך בעצם מחשבים אותו בפועל.

אם השיפוע שאליו רוצים להגיע כדי לנקז באופן יעיל את המים מתוך גגות רעפים הוא של 40%, נצטרך לטפס לגובה של 40 ס"מ על כל מטר אורך אופקי של הגג. בגגות קטנים של 5 מטרים למשל, נהיה חייבים להגיע למצב שבו הקצה העליון הוא בגובה של 2 מטר. אבל במידה ומדובר על רעפי פח פלדה, בגודל הזה נצטרך שיפוע של 15% ולכן הגובה יהיה רק 75 ס"מ בקצה העליון.

התקן הקבוע בישראל יוצא מתוך נקודת הנחה שלפיה בגגות רעפים ללא איטום, הרעפים נשארים הכלי היחיד שמונע מהמים להיכנס לגג. היות והיעילות של אותם רעפים מוגבלת, השיפוע חייב להיות גדול. אבל אם לעומת זאת מבצעים איטום ואף מיישמים יריעות ביטומניות, מרוויחים עוד שכבת הגנה אפקטיבית.

 

הבדלים בין שיפוע נכון במקומות שונים בארץ

אי אפשר לדבר על השיפוע הנכון לגג רעפים בלי להתייחס בכל זאת להבדלים בין אזורים שונים ברחבי הארץ. כך לדוגמא יש הבדל בין גג רעפים באילת לבין גג רעפים בקריית שמונה או במטולה, מבחינת רמת הסיכון לרטיבות או הופעת שלגים. אם בונים גג רעפים במקומות שיש בהם כמות גשמים גבוהה או סיכוי לשלג, צריך לבצע בכל מקרה שיפוע תלול – אפילו יותר מזה שנקבע בתקן.

התפקיד של מהנדס קונסטרוקציה שמשתף פעולה עם קבלן איטום גגות הוא להביא בחשבון את עומס המשקעים, השלג והגשם. באופן הזה הוא יכול לתכנן את השיפוע גם לפי התקן וגם לפי התנאים הקיימים בכל מבנה. התייחסות לתנאים האלה היא חלק בלתי נפרד מהתהליך שבו מתכננים את גג הרעפים, בונים או משפצים אותו.

לסיכום, כדאי לדעת מה השיפוע הנכון לכל סוג של גג ולהתמקד במאפיינים השונים של סוגי רעפים. לאחר מכן בודקים איזה שיפוע נדרש לגג עם או בלי איטום ואף מבחינים בין סוגי פתרונות האיטום הקיימים. אם עושים את כל זה נכון, מונעים את חדירת המים והנזקים למבנה.

תלוי בחומרי האיטום שבהם משתמשים. בדרך כלל הטווח הוא 25-120 ש"ח למ"ר, לפי גודל הגג. 

יריעות ביטומניות. המחיר שלהן גבוה, אבל הן עמידות לזמן רב ומקבלים עליהן אחריות של 10 שנים.

זפת. אפשר לבצע זיפות וסיוד גגות במחיר נמוך, אך העמידות מוגבלת ותקופת האחריות קצרה.

בידוד יעיל, מראה אסתטי מרשים ותחזוקה יחסית נוחה. עם זאת, יש לדאוג לניקוז מתאים.

אז מה היה לנו?