מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

איטום גג בבניין משותף

הנושא של איטום גג בבניין משותף כולל בתוכו התייחסות להיבטים שונים ובהם חלוקת התשלום, הגדת התקציב, בחירת חומרי האיטום המתאימים, התייעצות עם קבלני איטום בתקופות שונות של השנה ועוד. עם זאת, לא כדאי לוותר על איטום מקצועי ובמאמר הבא נסביר כיצד בדיוק מבצעים אותו.

המטרה העיקרית של איטום גג בבניין משותף היא למנוע נזילות מים וחדירת רטיבות אל תוך המבנה. באמצעות האיטום ניתן להגן על הנכס, על התשתית ועל הקירות החיצוניים והפנימיים. יתרה על כך, האיטום חשוב כי הוא משפיע על כל בעלי הדירות בבניין המגורים המשותף ולא רק על מי שגרים בקומות העליונות. אם לא מבצעים את האיטום נכון ובזמן, המים עלולים לחלחל פנים ולהסב נזקים בלתי הפיכים לרכוש.

מנגד, כמובן שמורכב יותר לתאם שירות של איטום גג בבניין משותף מאשר בבית פרטי. בעוד בבית פרטי רק בעלי הנכס מחליטים מתי בדיוק ליצור קשר עם קבלני איטום ובאיזה שיטה להשתמש, דיירים בבניין מגורים משותף צריכים לקבל את ההחלטות האלה במשותף. כמו כן, על בעלי דירות בבנייני מגורים משותפים להביא בחשבון את ההשפעה של שירותי איטום על איכות החיים שלהם גם בטווח הקצר וגם בטווח האורך.

 

הגדרת התקציב לפני איטום גג בבניין משותף

הדבר החשוב ביותר שאותו כדאי לעשות לפני כל סוג של איטום גגות הוא להגדיר את התקציב. כאן דווקא אין הבדל בין איטום גג בבניין משותף לבין איטום בבית פרטי, כי הגדרת התקציב קובעת באיזה שיטה להשתמש וכמה רוצים להשקיע בתהליך.

 

הבדלים בין שיטות איטום גגות בבניינים משותפים

מבין השיטות הקיימות של איטום גגות, זו שמבוססת על שימוש ביריעות ביטומניות נחשבת ליקרה ביותר. זו שיטה יקרה כי היריעות עמידות לשנים רבות, בגלל שמקבלים אחריות ל-10 שנים לפחות ובגלל שהאיטום עצמו הרמטי לחלוטין. מנגד, המחיר היקר עלול להבהיל בעלי דירות בבנייני מגורים משותפים ולהרתיע בעיקר את אלו שהנכס שלהם נמצא בקומות התחתונות ולא העליונות.

שיטה נוספת שבה אפשר להשתמש על מנת לאטום את כל סוגי הגגות מבוססת על שימוש בחומרים פולימריים או אקריליים. את החומרים הללו ניתן להתיז או למרוח, כאשר המטרה היא לכסות כמה שיותר משטח הגג בכמה שפחות זמן וכסף. לשם השוואה, שיטה אחרת שמתאימה גם היא עבור איטום גג בבניין משותף מבוססת על שימוש בזפת: זיפות גגות היא שיטה מעולה, ותיקה ואיכותית שגם המחיר שלה זול, אבל העמידות שלה יחסית מוגבלת.

 

איך בוחרים את השיטה המתאימה לאיטום גגות?

אחרי הגדרת התקציב, בעלי דירות בבנייני מגורים משותפים צריכים להחליט על השיטה המתאימה לפי התנאים הקיימים בגג. כאן על בעלי הדירות בבניין להביא בחשבון בעיקר את תשתית הגג ואת התנאים הקיימים בו. בנוסף, צריך להתחשב בחומרי האיטום הקודמים שהיו קיימים על הגג.

איטום של גג בטון לדוגמא לא מתבצע כמו איטום של גג רעפים. כמו כן, צריך לבדוק מה מצב הגג והאם נדרש שיפוץ של התשתית. אם למשל מדובר בגג בטון שטוח של בניין מגורים משותף, יכול להיות שכדאי לנצל את ההזדמנות ולבצע עבודות שיפועים קטנות. באמצעות שיפועים על הגג ניתן לסייע לניקוז של המים למרזבים ולמניעת הצטברות שלהם על הגג גם בימים גשומים במיוחד.

מבחינת חומרי האיטום הקודמים, צריך לזכור שתמיד בוחרים חומרי איטום ישנים לפי סוג חומרי האיטום הישנים. אם את הגג של בניין המגורים המשותף כבר אטמו בעבר באמצעות חומרים פולימריים מסוימים למשל, צריך להשתמש בחומרי איטום חדשים מאותה משפחה. מבחינה כימית, הסיבה לכך היא שרק חומרים מאותה משפחה נצמדים היטב אחד לשני.

 

מי צריך לשלם על איטום גג בבניין משותף?

שאלה אחרת ולא פחות חשובה היא כיצד מחלקים את התשלום עבור איטום גג בבניין משותף. בעוד בבתים פרטיים כאין כאמור בעיה כזו, עם בנייני מגורים משותפים צריך לקבוע מראש את אופן הסדרת התשלום ואף לערב את ועד הבית. באופן עקרוני, יש כמה כללים מנחים שיכולים לסייע להחליט כיצד לחלק את התשלום בין הדיירים:

  • הגג וקירות המעטפת של הבניין הם חלק מהרכוש המשותף
  • כל דיירי הבניין אחראיים על התחזוקה המשותפת של הרכוש המשותף
  • מחלקים את הסכום לתשלום עבור בעלי הדירות לפי החלק היחסי של בעל הדירה בבניין
  • במקרים מיוחדים – מתייחסים לחוזה של הדיירים מול חברת האחזקה או ועד הבית

 

מתי כדאי להזמין קבלני איטום?

היתרון של התייעצות עם קבלני איטום מוסמכים בא לידי ביטוי בכך שניתן לרכז תחת קורת גג אחת את כל השאלות. קודם פונים אליהם על מנת לברר איזה חומרי איטום היו כבר על הגג של בניין המגורים המשותף ומה עוד אפשר לעשות על מנת לאטום אותו מחדש, לאחר מכן משווים בין מחירים של שירותי איטום ואז מתאמים את הביקור שלהם לעבודה זריזה ויעילה.

הכי משתלם להזמין קבלני איטום שיבצעו את העבודה על הגג של בנייני מגורים משותפים דווקא בקיץ. אמנם רוב האנשים מחכים לחורף ומזמינים שירותי איטום רק אחרי שהגשם מתחיל וכבר רואים את סימני הרטיבות והמים על התקרה או על הקירות, אבל זו טעות נפוצה: הזמנה של שירותי איטום בחורף עולה יותר וממילא צריך לחכות לכמה ימים שאין בהם גשם על מנת לאפשר לחומרי האיטום להתייבש.

תלוי בחומרי האיטום שבהם משתמשים. איטום ביריעות ביטומניות צריך להחזיק מעמד עם אחריות למשל 10-15 שנים לפחות. איטות בזיפות יחזיק מעמד זמן קצר יותר שעומד בדרך כלל על 5 שנים, בעוד איטום עם חומרים פולימריים או אקריליים אפשר לחדש אחת ל-5-7 שנים לפי מצב הגג וההבדל בין בניין מקורה לבין גג חשוף.

רק קבלני איטום מוסמכים שיש להם רישיון לעבודה בגובה יכולים לבצע עבודות בגובה של מעל 2 מטר. אם צריך לאטום גם את הגג וגם את הקירות החיצוניים למשל, צריך לבדוק שמדובר על קבלני איטום מורשים.

תלוי בשיטת האיטום. אם אין גשם או רטיבות, אפשר לאטום את הגג תוך 2-3 ימי עבודה.

אז מה היה לנו?