מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

טופ גג או פוליגג

טופ גג ופוליגג הם חומרים אקריליים שבהם אפשר להשתמש על מנת להוסיף שכבת הלבנה על גבי יריעות ביטומניות, כדי לשפר את האיטום ועל מנת להוריד את הטמפרטורות בתוך המבנה באמצעות בידוד תרמי. עם זאת, קיימים גם הבדלים בין החומרים וחשוב להכיר אותם לפני שמחליטים באיזה מהם להשתמש.

המטרה של חומרים אקריליים מסוגים שונים יכולה להיות הלבנה של יריעות ביטומניות. את ההלבנה עם חומרים אקריליים מבצעים בדרך כלל אחרי תקופה של 7 שנים, כאשר המטרה היא להוסיף שכבת איטום אפקטיבית ויעילה. כמו כן, החומרים האקריליים הם בצבע לבן ולכן היתרון הוא בידוד תרמי משופר. באמצעות האיטום והבידוד התרמי, ניתן למשל להוריד את הטמפרטורות בתוך חלל הפנים בטווח של 2-3 מעלות צלזיוס.

השאלה המתבקשת היא איך בוחרים את החומרים האקריליים המתאימים שאותם כדאי ליישם על גבי היריעות הביטומניות. בהקשר הזה, ההתלבטות העיקרית היא בין טופ גג או פוליגג וכדאי לדעת מה כל אחד מהחומרים האלה מציע.

 

מאפיינים של טופ גג

טופ גג הוא ציפוי אקרילי גמיש ומשוריין. יש בתוכו סיבים סינתטיים והוא מיועד לאיטום גגות בעלי שיפוע לניקוז. המטרה של יישום חומר אקרילי מהסוג של טופ גג הוא למנוע חדירת מים והופעת סדקים נימיים, אבל בשביל להשיג אותה חייבים למרוח אותו נכון ואף לוודא שהוא עמיד בפני כל תנאי מזג האוויר.

כושר הכיסוי של טופ גג עומד על 2 ק"ג למ"ר ומשתמשים בו באופן חיצוני בלבד. מבחינת שיטת היישום, ניתן לבחור בין מברשת, רולר או שפכטל ועדיין להשיג תוצאות מעולות. הוא זמין בצבע לבן בלבד ובגימור מט וניתן להשיג אותו באריזה בגודל של 6 ק"ג.

 

מאפיינים של פוליגג

גם פוליגג הוא חומר אקרילי וציפוי לבן שמיועד לאיטום והלבנת גגות מפני חדירת מים ורטיבות. הוא מאפשר להוריד את הטמפרטורה בחלל המבנה ומגיע בדרך כלל באריזה של 20 ק"ג. אפשר ליישם אותו על בטון חשוף, יריעות ביטומניות או לוחות אסבסט והתכונות העיקריות שלו באות לידי ביטוי בכך שהוא מחזיר את קרינת השמש ויוצר יריעה אלסטית חזקה.

בהשוואה בין טופ גג או פוליגג ניתן לראות שמדובר על חומרים אקריליים שעמידים בתנאי מזג האוויר. בנוסף, בשני המקרים אלו חומרים אקריליים שמכילים סיבים סינתטיים לשריון וחיזוק היריעה והתוצאה הסופית. הבעיה היא שחומרים אקריליים כמו טופ גג או פוליגג לא עמידים בפני מים עומדים, לכן צריך לדאוג לשיפועים וניקוזים של 1.5% לפחות.

 

הבדלים בין טופ גג או פוליגג

ההבדל העיקרי בין טופ גג או פוליגג בא לידי ביטוי בוותק שלהם בשוק: פוליגג הוא חומר ותיק יותר ולכן הרבה קבלני איטום נותנים לו עדיפות. טופ גג נחשב חומר יותר חדש, לכן יש קבלני איטום שעדיין לא יצא להם לעבוד איתו. זה כמובן לא פוסל קטגורית את האפשרות של בחירת טופ גג או פוליגג לטובת יישום על גגות, אבל כן משהו שצריך להביא בחשבון אם רוצים להתייעץ עם קבלני איטום ולהבין מה עומד מאחורי מערכת השיקולים שלהם.

חוץ מזה, אפשר לראות הבדלים בין טופ גג או פוליגג מבחינת הזמינות שלהם והמחירים. אמנם אין פערי מחירים גבוהים, אבל בחלק מהחנויות הזמינות הגבוהה של חומרים וותיקים כגון פוליגג הופכת אותם לזולים יותר מאשר חומרים פחות נפוצים כגון טופ גג. במידה ומציבים את השיקול הכלכלי בראש סדר העדיפויות, רצוי לבדוק עד כמה כל סוג של חומר כזה אכן מתאים למטרות שאותן מנסים להשיג.

 

לא רק טופ גג או פוליגג

הטעות הנפוצה היא להשוות בין טופ גג או פוליגג לבין המפרט הטכני המלא המתואר על ידי היצרן בלבד. המפרט הטכני מספק המון מידע, אבל מה שיותר חשוב זה לוודא שהאיטום עצמו מתאים לסוג התשתית ולחומרים הקודמים שהיו על הגג. אם למשל מדובר בגג שכבר בוצע עליו בעבר זיפות, אין טעם לנסות ליישם יריעות ביטומניות.

באופן כללי, חומרי איטום נצמדים הכי טוב אחד לשני רק אם הם מאותה משפחה. במידה ואוטמים את הגג עם חומרים אקריליים, צריך לוודא שהתשתית מתאימה לזה. אין כאן הבדל בין פוליגג לבין טופ גג והתייעצות עם בעלי מקצוע עוזרת למנוע את הטעויות שעלולות לעלות ביוקר.

 

כך יודעים מתי כדאי ליישם חומרים אקריליים

ההתלבטות בין טופ גג או פוליגג עולה לדיון בדרך כלל כאשר רוצים להוסיף עוד שכבת איטום על גבי יריעות ביטומניות. גם זה נתון שעשוי להפתיע את מי שאינם מגיעים מהתחום או מכירים אותו, כי היריעות הביטומניות הן פתרון האיטום היעיל ביותר בענף. מנגד, יש להביא בחשבון שהיריעות הביטומניות סופגות את חום השמש ופגעי מזג האוויר ולכן הוספת שכבת איטום עם חומרים אקריליים אחרי 7 שנים היא בהחלט פתרון מומלץ.

 

בחירת חומרים אקריליים לפי הוראות יישום

בשביל ליישם היטב את החומר על גבי השטח צריך לבצע ניקיון והכנה. גם אם בוחרים טופ גג וגם אם בוחרים פוליגג, היישום בזמן הנכון ובאופן הנכון הוא קריטי כדי להשיג תוצאות. במידה ולא מכינים את השטח, אף סוג של חומר אקרילי לא יחזיק מעמד גם אם יש שיפוע וניקוז וגם אם המים לא עומדים אלא נמצאים בתנועה.

קבלני איטום שצריכים להכריע עבור הלקוח בין טופ גג או פוליגג יכולים לעשות את זה לאחר קריאה מוקפדת של הוראות היישום. ההוראות מפורטות על ידי יצרני החומרים ואחריהן יש גם התייחסות לאחזקה מומלצת מבחינת אחסון. בנוסף, כדאי לקרוא היטב נתונים על זמני ייבוש: בטופ גג צריך להמתין 24 שעות בין השכבות ועוד 72 שעות לייבוש סופי, אבל עם פוליגג הייבוש הסופי עשוי לקחת פחות זמן.

לא ליישם אותם בגגות ללא שיפוע ולא במזג אוויר גשום או אם צפויים גשמים.

40-60 ש"ח למ"ר לפי גודל הגג. המחיר כולל את עלות החומר.

במקום מוצל ומאוורר בטמפרטורה של מתחת ל-30 מעלות.

הלבנת גגות ואיטום. אפשר ליישם אותם גם במשטחי עבודה מורכבים ומפותלים, אך צריך להיצמד להנחיות היצרן מבחינת תצרוכת מומלצת וכמות חומר לכל מטר מרובע.

אז מה היה לנו?