מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

איטום גג הפוך

גגות שטוחים אפשר לאטום בשיטה שבה מיישמים את שכבת הבידוד מעל שכבת האיטום ולא מתחתיה. במאמר הבא נסביר מה היתרונות של איטום גג הפוך, איך מבצעים את הפעולה הזו בצורה נכונה ובאיזה חומרי איטום הכי כדאי להשתמש.

גגות שטוחים נפוצים מאוד בסוגים שונים של מחסנים, בתים פרטיים ובנייני מגורים משותפים. רוב הגגות הם שטוחים בגלל שנוח ויעיל לבנות אותם ומשום שהם גם משאירים המון אפשרויות מבחינת העיצוב והדקורציה. בגלל שהגג שטוח ואין עליו שיפוע משמעותי, נוח יותר לשלב עליו מכשירי חשמל, מזגנים, דודים ומערכות שלמות של פאנלים סולאריים.

הבעיה עם גגות שטוחים מתחילה כאשר הם יורד גשם והמים עומדים. אמנם נהוג לייצר שיפוע מינימאלי גם בגגות שטוחים כדי לנסות לנקז את המים אל המרזבים, אבל זה לא תמיד מספיק. לראייה, אפילו במדינה עם אקלים חם וים תיכוני כמו ישראל יש ימים שבהם יורד הרבה גשם ולכן המרזבים לא מצליחים להתמודד עם העומס. יתרה על כך, המרזבים עלולים להיסתם ולכן חייבים לבצע איטום גג הפוך.

 

מאפיינים ותכונות של איטום גג הפוך

איטום הפוך היא שיטה שאותה מיישמים על סוגים שונים של גגות שטוחים. בשיטה הזו שומרים על כך ששכבת הבידוד תהיה מעל שכבת האיטום ולא מתחתיה, כדי להשיג כמה יתרונות מאוד משמעותיים. יתרה על כך, ניתן לשלב בין סוגים שונים של חומרים על מנת להשיג את כל היתרונות של איטום גג הפוך גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

השכבה הראשונה שבה משתמשים על מנת לבצע איטום גג הפוך היא של יריעות ביטומניות. מעל היריעות הביטומניות מניחים לוחות בידוד עשויים פוליסטירן מוקצף, או במילים אחרות קלקר, כדי להניח עוד שכבה של יריעות גיאוטכניות. רק מעל כל השכבות הללו מבצעים איטום גג הפוך על ידי שכבה עבה של חצץ ומסיימים את העבודה.

 

היתרונות של גג הפוך

בשיטה של איטום הפוך הבידוד התרמי נפרד וממוקם מעל שכבת הבטון והשיפועים. כפועל יוצא מכך, ניתן להצביע על מספר יתרונות משמעותיים:

  1. שיפור כושר הבידוד – מטרת העל של איטום גג הפוך היא לשפר את כושר הבידוד. בשיטה הזו כושר הבידוד טוב יותר לעומת שיטות אחרות, מה שמאפשר ליהנות גם מהגנה מפני חלחול מים ורטיבות וגם מבידוד תרמי ואקוסטי. הבידוד אפקטיבי לכל אורך השנה ובתקופת הקיץ הוא חוסך בהוצאות על הדלקת המזגן.
  2. הגנה על שכבת האיטום – עוד יתרון של איטום גג הפוך בא לידי ביטוי באופן שבו שכבת הבידוד משמשת כשכבת מגן לשכבת האיטום התחתונה. בגלל ששכבת האיטום התחתונה מכוסה בשכבת בידוד, היא לא חשופה לקרני השמש ולפגעי מזג האוויר. המשמעות היא עמידות גבוהה יותר של שכבת האיטום ויכולת ליהנות מהיתרונות של הפרויקט למשך שנים רבות ברצף.
  3. אין צורך להלבין את הגג – אי אפשר לדבר על יתרונות של גג הפוך בלי להזכיר את תהליך העבודה עצמו. אצל אנשים פרטיים וגם בקרב בעלי דירות בבנייני מגורים משותפים, אחד השיקולים המכריעים בבחירת שיטת איטום היא למשל התחזוקה. אם מבצעים את האיטום בשיטה ההפוכה, חוסכים את הצורך להלבין את הגג ולסייד אותו. הסיבה לכך היא ששכבת האיטום כאמור בכלל לא חשופה לשמש, לכן היא יכולה להיות בצבע שחור ועדיין לא נצטרך להלבין אותה או לחדש את הסיוד אחת לתקופה מסוימת.

 

החסרונות של גג הפוך

התייעצות עם קבלן איטום מוסמך ומנוסה חשובה כי היא עוזרת לנו להצביע גם על חסרונות מסוימים של איטום גג הפוך. בשיטה הזו לדוגמא הכדאיות הכלכלית מאוד תלויה באיכות הביצוע של העבודה, כי אחרת העמידות תהיה מוגבלת והאיטום לא יהיה אפקטיבי.

חוץ מזה, יש גם את העניין של מורכבות התיקון: מסובך יותר לבצע תיקונים מקומיים על שכבת איטום שיושמה בשיטה ההפוכה מאשר בשיטה הרגילה. היות ושכבת הבידוד ממילא מכסה את שכבת האיטום, אין ברירה אלא להסיר את כל שכבת הבידוד בכל מקרה שבו רוצים לחדש את מערכת האיטום או לתקן אותה.

 

מפרט והמלצות על איטום גג הפוך

החדשות הטובות הן שלקבלני איטום מוסמכים יש כיום מספיק שנות ניסיון על מנת לאפשר ליהנות להישאר רק עם היתרונות של השיטה ההפוכה. הנה לדוגמא כמה המלצות שיכולות לסייע גם לקבלני איטום וגם ללקוחות שמזמינים מהם את השירות ואת העבודה:

  • צריך לשמור על משטח מוחלק עם כמה שפחות שקעים ובליטות על מנת שלוחות הבידוד לא יישברו כתוצאה מפגיעה מכאנית
  • יש ליישם את שכבת האיטום עם יריעות ביטומניות בעובי של 5 מ"מ ובשכבה אחת או מקסימום שתיים
  • חובה לבצע בדיקת הצפה במשך 72 שעות כדי לוודא שלא קיימות נזילות או בעיות רטיבות
  • צריך לפרוס את לוחות הקלקר על כל שטח הגג ולהקפיד על כך שהם ישתלבו אחד בשני
  • יש להניח שכבת חצץ עבה ולפזר אותה בעובי מינימאלי של 5 ס"מ לפחות כדי להחזיק את לוחות הקלקר במקום
  • חובה להתקין בתוך פתח המרזב רשת סינון ייעודית שמונעת מאבני החצץ לחדור פנימה בימים של גשמים ומשקעים

 

לסיכום, השיטה ההפוכה של האיטום מתאימה מאוד גם כפתרון בידוד לאקלים הישראלי והיא אידיאלית בגגות שטוחים. אם רוצים ליהנות מכל היתרונות של השיטה ולהתגבר על החסרונות, מאוד חשוב להקפיד על שלבי היישום המומלצים ולהתייעץ עם קבלני איטום שיש להם ניסיון מוכח בפרויקטים כאלה. לאחר מכן, ניתן גם לבצע בדיקת הצפה כדי לזהות האם קיימים אזורים מסוימים שבהם נדרשים תיקונים מיוחדים.

כושר בידוד מעולה בעיקר בקיץ, חיסכון ניכר בעלויות המיזוג של הדירה, עמידות גבוהה בפני שחיקה, איטום שלא דורש הלבנה והתאמה לגגות שטוחים.

מניחים את שכבת הבידוד מעל שכבת האיטום ומעליה מוסיפים עוד שכבת חצץ בעובי של 5 מ"מ לפחות.

לא. במקום אבני חצץ ניתן לפזר גם אבני טוף או אבני נחל, לפי שיקולי בעלי המקצוע ובעיקר בהתאם למשקל שאותו מותר להעמיס על הגג. בנוסף, אפשר לשלב בין סוגי אבנים כדי להשיג יתרון דקורטיבי. 

אז מה היה לנו?