מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

חומר איטום לגג בטון

גג בטון אפשר לאטום בחומרים אקריליים או באמצעות יריעות ביטומניות. עם זאת, יש הבדל בין גג חדש שלא נמרחה עליו בעבר שכבת איטום קודמת לבין גג ישן. בנוסף, צריך להביא בחשבון את ההבדלים בין התכונות של החומרים השונים שבהם משתמשים על מנת לבצע איטום יעיל ואפקטיבי.

גג בטון נפוץ מאוד בסוגים שונים של מבנים. אפשר לבצע שיפועים קטנים על גבי הגג על מנת לסייע לניקוז של המים, אך צריך בכל מקרה לדאוג לפתרונות בידוד ואיטום. כמו כן, יש להשוות בין החומרים שבהם משתמשים על מנת לאטום את כל סוגי הגגות ולהתאים אותם למאפייני התשתית.

רק באופן הזה ניתן להשיג את היתרונות של האיטום גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך ולחסוך בהוצאות מיותרות על נזקים לרכוש, לתשתית, למכשירי החשמל ולמבנה.

 

סדר הפעולות של איטום גגות מבטון

בשלב הראשון צריך לנקות את הגג ביסודיות. הניקיון כולל התייחסות למאפיינים שונים של הגג מבחינת חפצים שיש עליו, לכלוך, אבק וכן הלאה. במסגרת הניקיון מסירים חומרים מתקלפים שהיו על הגג ומורידים גם מכשירי חשמל כגון מזגנים או מערכות סולאריות, דודים וכן הלאה. עבודת ההכנה חשובה ומשמעותית, כי היא קובעת עד כמה ניתן יהיה ליישם חומר איטום לגג בטון בצורה אפקטיבית.

בשלב השני מיישמים את חומרי האיטום עצמם. אם בוחרים להשתמש בחומרים משחתיים, צריך קודם ליישם על הגג שכבת יסוד. לאחר מכן מורחים את חומרי האיטום בכמה שכבות שונות, תוך שממתינים לייבוש מלא של כל שכבה לפני שמיישמים עליה שכבה נוספת. במידה וקיימים סדקים או חורים, ניתן לאטום גם אותם עם סוגים שונים של חומרים אקריליים ולהדביק תחבושות פוליאסטר.

 

הבדלים בין חומרי איטום לגגות בטון

גגות בטון אפשר לאטום או עם חומרים אקריליים או באמצעות יריעות ביטומניות. אם רוצים להשיג את היתרונות השונים של חומר איטום לגג בטון גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך, צריך להשוות בין הפתרונות הקיימים על פי מספר פרמטרים:

  1. עלות – יריעות ביטומניות נחשבות יקרות יותר מאשר חומרים אקריליים. מנגד, העלות של יריעות ביטומניות מייצגת השקעה משתלמת שמחזירה את עצמה.
  2. עמידות – יריעות ביטומניות הן עמידות יותר מחומרים אקריליים. למרות המחיר הגבוה, ניתן ליישם יריעות ביטומניות על גגות בטון ולאטום אותם לתקופה של 10-15 שנה. לשם השוואה, היעילות של החומרים האקריליים תהיה לתקופה קצרה יותר של 5-7 שנים.
  3. מים עומדים – רוב החומרים האקריליים שבהם משתמשים לא מסוגלים להחזיק מעמד אם המים על גגות הבטון עומדים. לעומת זאת, יריעות ביטומניות לא צפויות לספוג בגלל זה נזקים. הפתרונות במקרים של מים עומדים הם או להוסיף גבשושיות בטון שיאפשרו ניקוז יעיל של המים ישירות אל המרזבים, או להשתמש ביריעות ביטומניות.

 

יריעות ביטומניות מתאימות בעיקר ליישום על גבי גגות בטון חדשים. הסיבה לכך שמעדיפים להשתמש ביריעות ביטומניות על גגות בטון חדשים ולא על גגות בטון ישנים קשורה לאופן ההיצמדות של החומרים. בכל סוגי חומרי האיטום והגגות, רק חומרים מאותה משפחה נצמדים היטב אחד לשני.

אז אם לדוגמא מדובר על גג בטון שבוצעו עליו עבודות איטום עם חומרים פוליאוריטניים או אקריליים, אי אפשר לבצע עבודה חדשה עם יריעות ביטומניות בלי להסיר לחלוטין את שאריות האיטום הישנות. באופן דומה, לא ניתן גם ליישם חומרים אקריליים על גבי תשתית צמנט או על חומרי איטום פוליאוריטניים.

 

המלצה על יריעות ביטומניות לגג בטון

אין ספק שההמלצה על יריעות ביטומניות משותפת לכל בעלי המקצוע שמגיעים מתחום האיטום ומכירים אותו. זו המלצה שרלוונטית לשכבת הבטון, כי היא מאפשרת את ההיצמדות הכי טובה של החומר הביטומני ושל היריעות.

כמו כן, ניתן לבחור בין יריעות ביטומניות בצבעים בהירים או כהים לפי הריצוף שמתכננים לבצע על הגג. אם מתכננים לרצף את הגג אמנם אין משמעות לצבע של היריעות והן יכולות להיות שחורות, אבל אם לא מתכננים לרצף גגות בטון חדשים צריך לבחור יריעות לבנות שלא סופגות את נזקי מזג האוויר.

 

פרמטרים המשפיעים על המחיר של חומר איטום לגג בטון

המחיר הוא פקטור משמעותי כאשר בוחרים חומר איטום לגג בטון. מצד אחד, כולנו רוצים למצוא את החומר היעיל ביותר שגם ימנע את בעיות נזילות המים והדליפות למשך התקופה הארוכה ביותר. מצד שני, עלינו להביא בחשבון את פערי המחירים בין חומר איטום לגג בטון שמבוסס על יריעות ביטומניות לבין חומרים אקריליים.

העניין הוא שהמחיר של חומר איטום לגג בטון אינו קבוע אלא דינאמי. בין היתר, הוא מושפע לדוגמא מהשאלה מה המצב של התשתית הקיימת, עד כמה הגג נגיש ומה הגודל שלו. אמנם קובעים את המחיר של חומר איטום לגג בטון לפי מ"ר, אבל אפשר לחסוך בהוצאות בגגות גדולים במיוחד.

 

החשיבות של בדיקת הצפה אחרי איטום גגות בטון

גגות בטון מחייבים בדיקת הצפה משמעותית. המטרה של בדיקת הצפה היא לזהות אם יש דליפות ונזילות מים, אם צריך תיקונים ואם יש אזורים שבהם נדרשת שכבת איטום נוספת. מבחינת הלקוח, היתרון של בדיקת הצפה הוא שניתן לבצע אותה בסמוך לעבודה עצמה וכך לדרוש מקבלן האיטום לקחת על עצמו את התיקונים והעלויות.

בכל הנוגע לתקופה בשנה, כדאי לבצע את האיטום של כל סוגי הגגות בקיץ או מקסימום בעונות המעבר. הסיבה לכך היא שהאיטום בקיץ זול יותר ואפשר לתאם אותו בקלות מול קבלני איטום בכל רחבי הארץ. אם לעומת זאת מחכים לחורף, סביר להניח שהמחירים יעלו ושהנזקים של ההצפות כבר יבואו לידי ביטוי בשטח.

השימוש בחומרים אקריליים לאיטום גג בטון עולה 90-110 ש"ח למ"ר, לעומת יריעות ביטומניות שאותן אפשר ליישם על גגות בטון במחיר בטווח של 85-130 ש"ח לפי גודל הגג, מצבו וכן הלאה.

אם בוחרים ליישם יריעות ביטומניות, צריך למצוא קבלן איטום שיסכים לפרק את כל מכשירי החשמל והמערכות הסולאריות או להזמין איש מקצוע בנפרד. במידה ומיישמים זפת או חומרים אקריליים, לא צריך לפרק את המערכות אלא רק לנקות היטב את הגג.

עמידות גבוהה, מחיר משתלם ואפשרויות עיצוב מגוונות.

אז מה היה לנו?