מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

קונסטרוקציה של גג רעפים

התפקיד של השלד הוא להחזיק את גג הרעפים ולכן הוא חייב להתאים לעומס ולדרישות. בשביל לבנות נכון את הקונסטרוקציה, עלינו להקפיד על השלבים הנכונים ולהכיר את ההבדלים בין הסוגים הקיימים. בנוסף, חשוב לבחור את החומרים הכי חזקים ואיכותיים לצורך בניית קונסטרוקציה שתחזיק מעמד כמה שיותר זמן.

השלב הראשון של בניית גג רעפים היא התייעצות עם קונסטרוקטור. תפקידו לתכנן את הגג, לאשר שהוא עומד בתקן ולספק פתרונות לכל שאלה או בעיה. במידה ובונים את הגג כחלק מבניית נכס חדש או בשיפוץ נרחב שכולל הוספה של עוד קומה, צריך לערב מלבדו גם אדריכל שמתמחה בתכנון החדרים ויכול לדאוג לכל אישורי הבנייה הרלוונטיים.

הגגן עצמו למשל יכול להתחיל לבצע את העבודה שלו רק אחרי שמקבלים את כל האישורים. בשביל להשלים את התהליך, חשוב להכיר את התפקיד של קונסטרוקציה ולהבין מה הדרך הנכונה לבנות אותה באופן אמין, יציב וחזק.

 

תקנים לקונסטרוקציה של גג רעפים

קונסטרוקציה, או במילים פשוטות שלד, כוללת את כל הקורות והתומכים שהתפקיד שלהם הוא להחזיק את הגג. את השלד לגג רעפים בונים גם אם מבצעים בניה של בית חדש וכאמור גם אם מבצעים שיפוץ נרחב שכולל שינוי של מתווה הגג, מה שבעיקר נדרש בפרויקטים של הוספת עוד קומה או בניית עליית גג חדשה.

התכנון של קונסטרוקציה של גג רעפים הוא לא בתחום האחריות של הגגן – אלא של הקונסטרוקטור. כדי לבצע את התכנון כחוק, קונסטרוקציה חייבת לעמוד בלא פחות מ-3 תקנים שונים:

  1. עומס של המבנה – כל קונסטרוקציה חייבת לעמוד בתקן מבחינת העומס שאותו יכול המבנה לשאת. במידה וגג שייבנה עובר את מגבלת המשקל, יש לבצע התאמות בשלד ולבדוק מחדש את העמידה בתקן.
  2. עומס של השלד עצמו – יש לחשב כמה ישקול גג הרעפים ולתכנן את השלד כך שהוא יצליח להתמודד עם העומס הזה. מלבד התחשבות במשקל של הרעפים במצב שגרה, על איש המקצוע לבצע חישוב שמתייחס למשקל של שלג או גשם שנערמים על הגג.
  3. עומס בפני רוחות – הרוח שנושבת על הגג יכולה להטות את הכף מבחינת היכולת שלו לעמוד בעומס. בשביל לוודא את זה מראש, מתכננים את החיזוקים והתמיכות בהתאם לכיוון הרוחות והעוצמה שלהם.

 

תהליך תכנון קונסטרוקציה של גג רעפים

בשלב הבא צריך לחשב את אופי השימוש בבית כדי לקבוע באיזה אופן לתכנן כל סוג של קונסטרוקציה של גג רעפים. אם מתכננים לדוגמא לבנות חדר גדול בלי קורות תמיכה אנכיות שעלולות להפריע לחלל הפנים, הפתרון יהיה לתכנן שלד עם קורות רחבות ועם חיבורים וברגים חזקים. אבל אם בוחרים לבנות חדרים יחסית קטנים, הפתרון יהיה להוסיף תומכים אנכיים וכך להקל על התכנון ועל הבנייה.

מבחינת מחיר, תהליך תכנון קונסטרוקציה של גג רעפים תלוי בעיקר במורכבות של הפרויקט. ככל שהפרויקט מורכב יותר כי הגג נמצא למשל מעל חלל גדול ופנוי יותר, או שהוא אמור לשאת משקל גבוה מהרגיל, כך יעלה קצת יותר לתכנן אותו. את המחיר קובעים לפי מ"ר והוא נע בטווח של 50-70 ש"ח לכל מטר מרובע.

 

הבדלים בין סוגים שונים של קונסטרוקציות לגגות רעפים

הלקוחות שפונים אל קונסטרוקטור כדי לבנות שלד לגג רעפים בדרך כלל מעדיפים לא לשאול אותו על דברים טכניים. זו טעות נפוצה, כי כדאי להיות מעורבים בכל שלבי התכנון וכך לוודא שמדובר על קונסטרוקציה אמינה, איכותית ויציבה. כאן גם ניתן לראות בצורה ברורה את ההבדלים בין שני סוגים שונים של קונסטרוקציות ואת המאפיינים שלהם:

  1. גג רעפים חשוף – קונסטרוקציה שמיועדת עבור גג רעפים חשוף כוללת קורות עץ ולא עמודים תומכים אנכיים. התוצאה היא עליית גג שניתן להשתמש בה לאחסון או למגורים, מה גם שלאחר מכן ניתן לחפות את הגג בגבס או בעץ. במידה ומדובר על חלל בלי קירות שפונים החוצה, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע גם לגבי פתיחת חלון.
  2. גג רעפים נסתר – קונסטרוקציה כזו יכולה להתאים לגג שמלכתחילה לא מיועד למגורים, אלא אמור לשמש בתור מחסן. בשביל לבנות את השלד המתאים משתמשים בכמות

 

החומרים שבהם משתמשים כדי לבנות קונסטרוקציה של גג רעפים

מה שהכי משפיע על היציבות והחוזק של קונסטרוקציה של גג רעפים הם חומרי הגלם שבהם משתמשים. מאוד חשוב לבחור את החומרים המתאימים, כי הם צריכים להיות גם אמינים וגם משתלמים. רוב המקרים מעדיפים למשל לבנות את השלד עם קונסטרוקציות עץ בגלל שהוא מוכר ונוח.

מנגד, קיימת גם אופציה של בניית קונסטרוקציה על בסיס שלד מפלדה בדופן דק. היתרון של הפלדה בא לידי ביטוי לא רק בדופן הדק, אלא גם ברוחב ובמשקל שתופסים פחות מקום ולכן מייצרים פחות עומס. על כל פנים, ההחלטה באיזה חומרים להשתמש על מנת לבנות קונסטרוקציה של גג רעפים צריכה להיות של בעלי מקצוע ובשיתוף הלקוחות.

הבעיה עם שלד מפלדה דקה הוא מחיר גבוה יותר לעומת קונסטרוקציה מעץ. חוץ מזה, יש להביא בחשבון את היתרונות של שלד מפלדה דקה בפרויקטים ספציפיים שבהם קיימת תקרת בטון שתומכת בגג הרעפים. היות ושלד הפלדה לא יציב כמו העץ, הוא זקוק לתמיכה נוספת שאותה מקבלים מתקרת הבטון.

 

החשיבות של בנייה מקצועית

בניית קונסטרוקציה של גג רעפים מתבצעת על ידי חיבור הקורות אחת לשנייה ואז הצבת העמודים התומכים, לפי התכנית, לאחר מכן מניחים את הרעפים ואז דואגים לאיטום ובידוד. השלב האחרון הוא גימורים שמתבצעים על ידי איש גבס, תוך שניתן להחליט כמה מהגג מחפים והאם להשאיר את הקורות חשופות.

לסיכום, קונסטרוקציה של גג רעפים היא משהו שכל אחד ואחת מאיתנו צריכים להכיר בבניית בית חדש או שיפוץ מבנה קיים. כאשר השלד יציב ואמין, אפשר ליהנות מבטיחות גבוהה גם בעת השימוש בסוגים שונים של רעפים.

תלוי בסוג השלד. לרוב המחיר הוא 500-1,200 ש"ח למ"ר.

לפי המלצות, מספר שנות ניסיון והתמחות בפרויקטים שאותם רוצים לבצע.

קירוי אסתטי, בידוד תרמי ואיטום יעיל במידה ומיישמים את החומרים המתאימים כשכבת הגנה נוספת.

כן. החלפת גג רעפים מתבצעת אחרי חישוב מחדש של העומסים ואישור קונסטרוקטור לגבי קורות ותומכים.

אז מה היה לנו?