מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

מלבין אקרילי לגגות

המטרה של הלבנת גגות באמצעות חומרים אקריליים יכולה להיות שיפור של הבידוד התרמי, איטום ובעיקר ביצוע תיקונים נקודתיים על יריעות ביטומניות. במאמר הבא נסביר מה התדירות המומלצת עבור עבודות מן הסוג הזה ואיזה פרמטרים משפיעים על המחיר שלהן.

מלבין אקרילי לגגות מסוג פוליגג או אקריל פז מתאים לשימושים שונים. ראשית, אפשר להשתמש בו על מנת לשפר את הבידוד התרמי. מחקרים מראים שהלבנה של הגג מסוגלת להוריד את הטמפרטורה בחלל הפנים בטווח של 2-3 מעלות. אז אם הגג הופך להיות לבן במקום שחור ובגלל זה פחות חום נקלט בתוך המבנה, המשמעות היא הפחתת הצורך להפעיל מזגנים, חיסכון בהוצאות חשמל ושמירה על איכות הסביבה.

סיבה נוספת ליישם מלבין אקרילי לגגות היא כדי לחפות על שחיקה של יריעות ביטומניות. אמנם יריעות ביטומניות נחשבות לפתרון האיטום המומלץ והחזק ביותר, אבל גם הן עלולות לספוג את פגעי הזמן. זה קורה בערך לאחר 7 שנים ואז הפתרון המומלץ יהיה ליישם מלבין אקרילי לגגות. באמצעות שכבת ההגנה הנוספת אפשר לשפר את האיטום, למנוע חדירת מים ולחסוך בהוצאות.

 

מלבין אקרילי לגגות כפתרון איטום

מצד אחד, מלבין אקרילי לגגות הוא פתרון איטום לגיטימי לחלוטין. אחת הסיבות העיקריות לכך שמשתמשים בחומרים אקריליים לצורך הלבנה היא שמדובר על חומרים גמישים, עם עמידות גבוהה ועם יעילות מוכחת. מצד שני, לא מספיק ליישם רק את החומרים האקריליים על הגג ולכן לרוב משדכים אותם אל שכבת איטום אחרת.

הדבר החשוב ביותר הוא ליישם נכון חומר מסוג מלבין אקרילי לגגות. הנה כמה טיפים שיכולים לעזור לעשות את זה:

  1. תכונות – כדאי להשוות בין סוגים שונים של חומרים אקריליים ולבחור את זה שיש לו את התכונות הכי מתאימות לגג ולחומרי האיטום שקיימים עליו. קודם בודקים האם החומר מיועד גם לאיטום והלבנת גגות או רק להלבנה, לאחר מכן מבררים האם הוא מכיל סיבים סינתטיים לשריון וחיזוק היריעה ואז מוודאים שהוא יוצר יריעת איטום אלסטית חזקה. בנוסף, הוא חייב להיות עמיד בפני פגעי מזג האוויר.
  2. שימושים – לא כל מלבין אקרילי לגגות משמש לאותן מטרות. מעבר לכך, יש הבדל בין חומרים אקריליים שבהם משתמשים כדי לאטום קירות חיצוניים לבין החומרים המומלצים עבור גגות בלבד. בשביל לאטום גגות, משתמשים בחומר על בטון חשוף, יריעות ביטומניות או לוחות אסבסט.
  3. תצרוכת מומלצת – הנחיות היצרן מאפשרות לדעת מהי התצרוכת המומלצת של מלבין אקרילי לגגות. לרוב מדובר על שימוש של 2.5 ק"ג לכל 1 מ"ר איטום, כאשר 1 פח של 20 ק"ג למשל אמור להספיק לאיטום של 8 מ"ר. ביישום של החומר על גבי יריעות ביטומניות, צריך גם לבדוק מה ההיקף המומלץ להוספת שכבת איטום או מספר שכבות ברצף.

 

החשיבות של הכנת השטח לפני יישום החומר

מה שהכי משפיע על יכולת ההיצמדות של מלבין אקרילי לגגות היא הכנת השטח. קודם צריך לוודא שהגג מנוקז היטב ובמידת הצורך יש לייצר עבורו שיפוע של 1.5% מינימום. לאחר מכן צריך לבדוק שאין על הגג מים עומדים, שאין אזורים נמוכים ושהוא משופע היטב לכיוון הניקוזים והמרזבים הפתוחים. חומרים אקריליים לא עמידים בפני מים עומדים, לכן ניקוז מן הסוג הזה הוא קריטי לתוצאות האיטום.

בהמשך יש לבצע את עבודת ההכנה תוך דגש על ניקיון: להסיר שומנים, לכלוך וסיד בעזרת מטאטא ולשטוף היטב את הגג באמצעות לחץ מים תוך כדי שפשוף. אם קיימות בועות זפת על גבי שכבת איטום קודמת, צריך לחתוך ולהסיר אותן. במידה וקיימים חומרים, ממלאים אותם עם טיט ועם תוסף מתאים. לשם השוואה, סדקים בתשתית אוטמים עם חומרים פוליאוריטניים וכמובן שצריך לבצע רולקות עוד לפני היישום של המלבין.

 

עמידות של חומרים אקריליים להלבנת גגות

חומרים אקריליים שמיושמים נכון אמורים להחזיק מעמד 3 שנים לפחות. זה אומר שמשתלם להשתמש בהם אחרי 7 שנים של איטום באמצעות יריעות ביטומניות, כי זה זול יותר מאשר להחליף את כל היריעות. מנגד, יש לזכור שלא מדובר על פתרון לטווח ארוך – כי ממילא חייבים להחליף את היריעות אחרי 10 שנים.

כמו כן, צריך לבדוק מה כוללת הצעת מחיר על יישום של חומרים אקריליים להלבנת גגות. המחיר לאיטום מחדש של גג שכבר בוצעה עליו הלבנה יהיה בדרך כלל גבוה יותר, כי עבודת ההכנה תחייב להסיר את שאריות החומרים הקודמים ואת השכבה התחתונה של האיטום. אז בשביל לחסוך בהוצאות בלי להתפשר על התוצאות, צריך לבחור קבלן איטום אמין ומקצועי.

 

פרמטרים המשפיעים על המחיר

הגורמים השונים המשפיעים על יישום מלבין אקרילי לגגות יכולים לעזור לנו לדעת שקיבלנו החלטה נכונה לגבי החברה שתבצע את העבודה. ראשית, יש להביא בחשבון את כמות האלמנטים הקיימים על הגג ואת השאלה כמה מהם צריך לפרק לפני האיטום ולהרכיב מחדש כאשר העבודה מסתיימת. שנית, צריך לבדוק מה הנגישות לגג: האם הוא נמצא בסביבה אורבנית צפופה, האם צריך להשתמש במנוף והאם ניתן להגיע אליו מתוך המבנה עצמו.

העלות של מלבין אקרילי לגגות מושפעת גם מהגודל של השטח שבו מבצעים את העבודה. ככל שהגג גדול יותר, כך המחיר למ"ר יורד. מעבר לכך, יכולים להיות פערי מחירים בין המחירים של החומרים האקריליים השונים המשווקים על ידי הרשתות ברחבי הארץ. אם רוצים לחסוך בהוצאות, צריך לשאול את קבלן האיטום באיזה חומר בדיוק הוא משתמש, מה מאפיין אותו והאם יש עליו אחריות.

המחיר הממוצע ליישום חומרים אקריליים שונים לצורך הלבנת גגות עם יריעות ביטומניות עומד על 40-60 ש"ח למ"ר. המחיר כולל בתוכו הכנה של הגג לקראת יישום החומר ולאחר מכן בדיקת הצפה.

אם מבצעים הלבנת גגות עם חומרים אקריליים ונשאר חומר עודף, צריך לאחסן אותו במקום מוצל ומאוורר בטמפרטורה של עד 30 מעלות. בכל מקרה, החומר מתאים לשימוש תוך 12 חודשים מתאריך הייצור ורק אם הוא עדיין באריזתו המקורית ומאוחסן כנדרש.

לא כדאי ליישם שכבת איטום בחומרים אקריליים על איטום שהוא אינו מאותה משפחה.

תלוי בשיטת האיטום שבה משתמשים ובטווח של 3-10 שנים.

אז מה היה לנו?