מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

איטום גג מרוצף

איטום גג מרוצף דורש מלאכת מחשבת מאחר ומדובר באיטום לאחר מעשה ולא באיטום בשלב הבניה – חשוב לעשות זאת על הצד הטוב ביותר על מנת למנוע נזקים ארוכי טווח ורחבי היקף לחלקים נוספים של הבית ואף למבנה עצמו.

במקרים בהם מחליטים לרצף את גג הבית מרוויחים יתרונות רבים, כמו שימוש בגג בתור מרפסת ורווח נקי של עוד כמה מ"ר לשימושים מסוימים. אך עם זאת, ישנם חסרונות שקשורים לאיטום ואותם ניתן למנוע רק אם חושבים על כך מראש.

לאחר מכן, יש לאתר בעיות באיטום ולזהות את הכשלים הקיימים. אם משלימים את התהליך בליווי בעלי מקצוע, מקבלים גם אחריות ארוכת טווח. את האחריות אפשר להפעיל אם בעיות האיטום חוזרות ואם יש סימני רטיבות.

 

סוף מעשה במחשבה תחילה

על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר, איטום של גג מרוצף הכי מומלץ לביצוע בתחילת הדרך וטרם הנחת המרצפות. ישנן דרכים רבות וטובות לבצע את האיטום בצורה שהעבודה תחזיק לזמן ארוך טווח, כמו איטום בעזרת יריעות ביטומניות שהיא אחת האופציות הנפוצות שנותנת תמורה.

מנגד, ישנם מקרים בהם לא הייתה מחשבה מראש וייתכן והאיטום לא נעשה כהלכה, או באופן חובבני או לא נעשה בכלל. במקרים כאלה הנזקים העלולים להיווצר הם גדולי ממדים ברמה כזאת שבסופה של תקופה של נזילות – לא רק שיהיה צורך להרים את כל הריצוף אלא שיתגלו גם נזקים מבניים במקומות מסוימים בבית ואף אחד לא רוצה להגיע לשלב הזה. ההשקעה בתיקון היא גדולה גם מבחינת מאמץ, גם מבחינת זמן וכמובן גם מבחינה כלכלית.

 

גילוי מוקדם – הסוד להצלחה

אם כן, ישנם מקרים בהם על אף שבזמן ריצוף הגג לא התבצע איטום כהלכתו, ניתן להגיע למצב של איטום גג מרוצף עוד בטרם נגרמו נזקים רחבי היקף שתיקונם גורם למפח נפש לצדדים רבים. הסוד הוא בגילוי סימנים מוקדמים לפגמים באיטום.

אם ישנם חדרים מתחת לגג המרוצף, יתכן ויתגלו לאט לאט סימני עובש על הקירות והתקרה, למרות שהחדרים עצמם מאווררים היטב. ניקיון של העובש לא ייתן תוצאות טובות לתקופה ארוכה והעובש יחזור וזאת משום שהבעיה נמצאת קומה אחת מעל החדר ויש לתקנה מהשורש.

סימן נוסף שניתן לחזות בו כאשר יש בעיות של איטום גג מרוצף היא נזילה של ממש. נזילה היא סימן מאוחר יותר, אך חשוב להבחין בו בזמן. כאשר רואים נזילה, במיוחד אם זה במהלך החורף, יש לטפל מיד בבעיות האיטום, לפני שהבעיה תתרחב למקומות נוספים ותהיה מסובכת לאיטום.

 

סיבות לנזילות מגג מרוצף

הבעיה הכי נפוצה היא מי גשמים שמצטברים על הגג ומחלחלים הלאה אל תוך חדרי הבית. הבעיה הזאת יכולה לנבוע גם מבעיות איטום וגם מבעיות ניקוז. שכן, כאשר ישנו גג שמשמש כמרפסת, קרי, גג מרוצף, יש לתכנן היטב גם את מערכת המרזבים שמנקזת את מי הגשמים ולא להסתמך על איטום בלבד. ישנם מקרים שהגג המרוצף כן עבר איזה שהיא פעולת איטום, אבל לא מספיק איכותית ולכן לא מחזיקה לטווח ארוך, ולכן מידי תקופה ממסוימת יש לחדש את האיטום ולבצע תיקונים.

בעיה נוספת, והיא פחות נפוצה, אך בהחלט קיימת, היא השימוש בגג מרוצף כמרפסת לכל דבר והנחת בריכה לשימוש דיירי הבית. בריכות שלא דורשות חפירה באדמה אלא נבנות באופן זמני וניתנות לפירוק הופכות להיות נפוצות יותר ויותר. מלבד הבדיקה המקדימה שיש לעשות לשאלה האם הגג מסוגל לשאת במשקל הבריכה כאשר היא מלאה במים, יש לבדוק היטב את כל עניין האיטום והניקוז שהרי כל המים שממלאים את הבריכה יצטרכו להתרוקן בסופו של דבר למקום מסוים.

 

הזמן המושלם לביצוע עבודות איטום של גג מרוצף

הזמן הנכון ביותר לבצע עבודות איטום הוא בתקופה שתהיה מספיק יבשה על מנת להגיע למקסימום יעילות של חומרי האיטום. בישראל התקופה היבשה היא בין מרץ לאוקטובר ולעיתים אפילו נובמבר יכול להיות מתאים לעבודות איטום. אם ישנה בעיה דחופה, ויש לבצע את האיטום בחודשי החורף, ניתן למצוא בין הימים הגשומים כמה ימים של יובש ואלו הימים המומלצים ביותר לביצוע עבודות איטום גג מרוצף במידה ואין ברירה ואין יכולת לחכות לחודשי הקיץ.

במידה ואכן מציבים בריכה, או מתקן מים אחר על הגג המרוצף, יש לבצע את עבודות האיטום בטרם הצבת הבריכה, שכן לאחר מכן כבר יהיה קשה לבצע את העבודות בצורה האופטימלית ויהיה צורך לרוקן את הבריכה ולמלא אותה מחדש על מנת לסיים את העבודות.

 

כך מבצעים איטום של גג מרוצף

הדרך הטובה ביותר לאיטום של גג מרוצף היא הרמת כל המרצפות, איטום מושלם כולל הזוויות בין הרצפה לקירות, והנחת המרצפות שוב, על שכבה אטומה לגמרי. אך לא תמיד האופציה הזאת זמינה מבחינת המחיר והזמן המוקצב לעבודות האיטום ולכן קיימות גם אפשרויות אחרות, לעיתים הן זולות יותר ומחזיקות מעמד לטווח יותר קצר, ולפעמים הן האופציות טובות לא פחות וכדאי לשקול אותן כחלק מהשיקולים הכלליים.

אחת מהאופציות הנוספות היא איטום על פני שכבת הריצוף הקיימת והוספת שכבה נוספת של מרצפות על שכבת האיטום. התוצאה שמתקבלת היא איטום גג מרוצף עם פחות כאב ראש ומחיר זול יותר. האיכות יכולה להיות בסדר גמור, אם מבצעים את העבודה כהלכתה, אך יכולה גם להחזיק פחות זמן, ולהזדקק לעבודות תחזוקה אחת לתקופה.

גילוי של האזור שבו ישנו ליקוי באיטום וטיפול רק באותו אזור. הטיפול יכול להיות הרמה של המרצפות או כל טיפול מקומי אחר, המקנה בסופו של דבר איטום מוחלט ושקט לתקופה ממסוימת.

על מנת למצוא את בעל המקצוע שיבצע את עבודות האיטום על הצד הטוב ביותר כדאי להסתמך על המלצות ומסמכים.

המלצות אפשר לקבל מחברים ומכרים אשר בביתם התבצעה עבודה דומה ולקחו את שירותיו של קבלן איטום והחוויה הייתה חיובית בסופו של דבר. גם באתרי האינטרנט השונים ניתן למצוא קבלני איטום המציגים את עבודותיהם ושיטות העבודה שלהם ובאתרים מסוימים אף ניתן למצוא המלצות לקוחות עם חוויות טובות יותר ופחות.

חשוב לוודא כי לבעל המקצוע ישנן כל התעודות והמסמכים הנדרשים לעבודות בהיקף גדול ובגובה על מנת להיות רגועים ולקבל כיסוי ביטוחי בעת העבודות.

אז מה היה לנו?