מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

שלבי איטום גג

היכרות עם השלבים השונים שעליהם צריך להקפיד על מנת לאטום את הגג חשובה כדי להשיג תוצאות טובות. בנוסף, אפשר לנצל כל שלב על מנת לבצע בדיקה מוקדמת וכדי למנוע הצפות ונזילות. במאמר הבא נסביר מה ההבדל בין שיטות האיטום ומה משותף לשלבים שאותם מיישמים על כל סוגי הגגות.

איטום גגות הוא תהליך שחייב להתבצע בצורה יסודית. המים מסוגלים כידוע לחלחל לכל מקום, לכן האיטום נדרש להיות הרמטי לחלוטין. בשביל להשיג את התוצאות האלה של האיטום ועל מנת לסייע לו לעמוד במטרות, צריך לבצע את התהליך המלא על בסיס כמה שלבים שונים.

היתרון בהתייעצות עם קבלן איטום מוסמך הוא שניתן לפנות אליו כדי לרכז את כל השלבים של איטום גגות תחת קורת גג אחת. אם מדובר על קבלן איטום מנוסה, מיומן ומומלץ, סביר להניח שהוא יידע מה לעשות בכל שלב ושלב ואף יעדכן את הלקוחות לגבי קצב ההתקדמות. המידע והעדכונים הללו חשובים, כי הם עוזרים ללקוחות הקצה להרגיש שהם הפקידו את עבודת האיטום של הבית והגג שלהם בידיים הנכונות.

 

אפיון שלבי איטום גג מול הלקוחות

השלב הראשון של איטום גגות מכל סוג הוא לפגוש את הלקוח כדי להסביר לו על ההבדלים בין החומרים. את חומרי האיטום השונים ניתן לחלק ל-4 קבוצות וכדאי להתייעץ עם קבלן איטום על מנת ללמוד מה מאפיין כל קטגוריה:

  1. חומרים ביטומניים – החומרים הביטומניים משמשים ליצירת יריעות עמידות, חזקות ואמינות. היתרון הוא עמידות גבוהה של יריעות ביטומניות ותחזוקה שמתבצעת לעיתים רחוקות רק אחרי 10-15 שנה יחד עם תקופת אחריות משמעותית, בעוד החיסרון הוא מחיר יחסית גבוה.
  2. חומרים אקריליים – השימוש בחומרים אקריליים מומלץ על ידי קבלני איטום עבור גגות שאינם חשופים לשמש. היתרון של חומרים אקריליים הוא תמורה מלאה להשקעה, אבל החיסרון הוא עמידות מוגבלת.
  3. חומרים פולימריים או פוליאוריטניים – אפשר גם לבחור בין סוגים שונים שונים של חומרים פולימריים או פוליאוריטניים כדי לאטום את כל סוגי הגגות. אלו חומרים שמיושמים בהתזה ולכן הם מומלצים לגגות לא נגישים שבהם אי אפשר ליישם יריעות ביטומניות, כי המחיר שלהם דומה.
  4. זפתזיפות גגות הוא פתרון קלאסי שמבוצע על מנת להשיג יתרונות רבים של איטום בתוך זמן קצר ובמחיר הנמוך ביותר. היתרון של זפת חמה הוא זמינות גבוהה ואפשרות לאטום את כל סוגי הגגות, בעוד החיסרון הוא עמידות מוגבלת שדורשת החלפה של האיטום כל 3-5 שנים בלבד.

 

הלקוח צריך לבחור יחד עם קבלן איטום את החומר שמתאים לתשתית הגג ולתקציב שלו. רק אם מביאים בחשבון את השיקולים הללו, ניתן לעבור לשלב שבו עולים פיזית לגג ומכינים אותו לאיטום עצמו.

 

הכנת הגג לאיטום מקצועי

השלב של הכנת הגג כולל הסרת שאריות איטום קודמות, ניקיון יסודי של התשתית וריקון אביזרים שעלולים להפריע. בשלב הזה מפנים מהגג למשל את המזגנים, את הפאנלים הסולאריים או את הדודים ומוודאים שאין אבק או לכלוך שעלולים למנוע מחומרי האיטום להיצמד אל הקרקע.

כאן המקום להזכיר שאם מדובר על שלבי איטום גג גדול במיוחד עם כמות גדולה של מכשירי חשמל, יכול להיות שיהיה צורך להזמין איש מקצוע בנפרד שיפנה אותם. היתרון הוא שניתן להשלים את התהליך של שלבי איטום גג במהירות יחסית, בעוד החיסרון הוא שמשלמים על זה תוספת של כ-1,000-1,500 ש"ח.

 

יישום חומר מקשר לפי סוג האיטום

החלק הטכני של שלבי איטום גג כולל יישום של חומר מקשר. את החומר המקשר מיישמים על מנת לשפר את היכולת של חומרי האיטום להיצמד אל התשתית הקיימת. לכל סוג של איטום יש חומר מקשר אחר שמתאים לו וניתן לברר מהו על פי ההנחיות המפורטות על ידי היצרן.

ההבדל בין גגות חדשים וישנים הוא שבגגות חדשים אין תשתית ישנה של חומרי איטום. במקרים האלה שלבי איטום גג לרוב יהיו קצרים יותר וגם יעלו פחות, כי המאמץ מצד הקבלן הוא פחות גדול.

 

יישום האיטום לפי הנחיות היצרן

בשלב הבא מיישמים את חומרי האיטום עצמם. אם מדובר על זפת, צריך לחמם אותה היטב ולמרוח אותה באופן אחיד על הגג. חומרים פולימריים וחומרים אקריליים ניתן ליישם או במריחה או בהתזה, לפי הנחיות היצרן. לשם השוואה, יישום של יריעות ביטומניות מחייב את החיבור שלהן אל הקרקע אבל הוא מבטיח תוצאות הרמטיות.

מומלץ לוודא שהתהליך של שלבי איטום גג מבוצע עם חומרים שמאושרים על ידי תו תקן. כמו כן, יש לזכור שהחומר שכבר קיים על הגג יקבע באיזה חומר כדאי להשתמש בשביל האיטום החדש. הסיבה לכך היא שחומרי האיטום נצמדים הכי טוב אחד לשני רק כאשר הם מאותה משפחה, לכן בעייתי למשל להניח זיפות גגות על חומרים אקריליים או להפך.

 

בדיקת הצפה אחרי האיטום

החלק האחרון של שלבי איטום גג כולל בדיקת הצפה. הבדיקה חשובה לא פחות מהשלבים האחרים, כי היא עוזרת גם לקבלני האיטום וגם ללקוחות לבדוק האם העבודה בוצעה כמו שצריך. באמצעות בדיקת הצפה עם סיום השירות ניתן לברר האם יש דליפות ונזילות, איזה אזורים צריך לתקן, איפה חסרים חומרי איטום ועוד.

בדיקת הצפה יכולה להתבצע על ידי קבלן אמין במחיר שכלול בהצעה המקורית. אם המחיר לא מופיע בהצעה, קבלני איטום עשויים לדרוש עליהם תשלום בנפרד. עם זאת, לא צריך עד להשלמת שלבי איטום גג כדי לגלות את זה. מומלץ להתייעץ מראש עם קבלן אמין, לשאול אותו האם המחיר של שלבי איטום גג כולל גם בדיקת הצפה ולהתעקש שהוא יבצע אותה.

תלוי בחומרי האיטום שבהם משתמשים. באופן כללי, טווח המחירים מתחיל ב-25 ש"ח למ"ר לזיפות גגות ויכול להגיע ל-120 ש"ח למ"ר ומעלה באיטום ביריעות ביטומניות.

ניתן לקבל הצעת מחיר נמוכה יותר לפי מ"ר בגגות גדולים. אפשרות אחרת היא לפנות את הגג לבד.

כן, בהתאם לחומרי האיטום. האחריות על יריעות ביטומניות למשל היא 10 שנים בממוצע, בעוד על זיפות גגות מקבלים אחריות של עד 5 שנים.

את כל סוגי הגגות, לרבות רעפים, עץ, פח, בטון ועוד. 

אז מה היה לנו?