מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

חידוש איטום גג

כל סוגי חומרי האיטום מחייבים חידוש שמתבצע אחת לתקופה מסוימת לפי הנחיות היצרן ועל ידי קבלני איטום מוסמכים. בנוסף, חשוב לדאוג ליישום נכון של החומרים גם במהלך החידוש וגם לדאוג שהם ייצמדו היטב לתשתית הקיימת.

עבודת איטום איכותית יכולה להחזיק זמן רב. המטרה של בחירת חומרי איטום בצורה נכונה היא לשפר את היעילות מבחינת מניעת חדירת מים, הצפות, נזילות ועוד. מלבד התמודדות עם משקעים וגשמים, התפקיד של חומרי האיטום הוא גם לדאוג שמים לא יחדרו פנימה עד שהמרזבים מסיימים לבצע את העבודה שלהם. לכן האיטום נדרש להתמודד עם מים עומדים ולהישאר אפקטיבי אפילו אחרי חשיפה ממושכת לפגעי מזג האוויר.

הדרך היחידה להבטיח את אמינות האיטום היא לחדש ולתחזק אותו. המטרה של חידוש איטום גג בהקשר הזה היא לדאוג לביצועים הטובים ביותר, על מנת שמים לא יחדרו פנימה ויגרמו נזקים למכשירי חשמל, לציוד האישי, לרהיטים ואפילו לתשתית. עם זאת, התדירות של חידוש איטום גג אינה אחידה אלא מושפעת מפרמטרים שונים.

 

גורמים המשפיעים על התדירות המומלצת של חידוש איטום גג

אלו למשל כמה פרמטרים מרכזיים שאליהם צריך להתייחס בשביל לדעת טוב יותר כל כמה זמן לבצע חידוש איטום גג:

  1. סוג האיטום שיש על הגג – התדירות של החידוש נקבעת לפי סוג החומר שבו השתמשו כדי לאטום את הגג. ככל שהחומר עמיד ואיכותי יותר, כך סביר להניח שניתן יהיה לדחות את החידוש לתקופה ארוכה יותר.
  2. סוג הגג – יש גם הבדל בין גגות מקורים לבין גגות שחשופים לשמש. אם הגג חשוף לפגעי מזג האוויר לכל אורך השנה, הבלאי הטבעי של חומרי האיטום יהיה מהיר ומואץ. אבל אם הגג מקורה או סגור, כנראה שחומרי האיטום יחזיקו מעמד זמן רב יותר. כמו כן, צריך לבדוק את התדירות המומלצת עבור חידוש איטום גג רעפים לעומת גג בטון, גגות שטוחים, גגות פח וכן הלאה.
  3. אופן השימוש בגג – לעיתים קרובות חומרי האיטום עוברים בלאי ושחיקה בגלל שימוש אינטנסיבי מדי בגג. אם לדוגמא משתמשים בגג בשביל לבצע אימוני כושר או שמעלים אליו מכשירים וריהוט גן, כנראה שהשחיקה של חומרי האיטום ברצפה תהיה גבוהה. לשם השוואה, בגגות של בנייני מגורים משותפים שבהם אין אפשרות להשתמש בשטח באופן פרטי השחיקה בחומרי האיטום עלולה להתרחש בגלל תפעול לא נכון של המזגנים, הפאנלים הסולאריים או הדודים.
  4. איכות העבודה שבוצעה על ידי קבלני איטום – ההשפעה של קבלני איטום על התדירות המומלצת לחידוש האיטום גבוהה מכפי שנהוג לחשוב. הטעות הנפוצה היא לבדוק מה ההמלצות לגבי כל סוג של חידוש רק לפי המאפיינים הספציפיים של חומרי איטום מסוימים לעומת חומרים אחרים, אבל לא פחות חשוב לבדוק מי ביצע את העבודה, איזה ניסיון יש לו ובמה הוא מתמחה.
  5. מיקום גיאוגרפיאיטום גגות באילת לדוגמא חשוף לשמש ולטמפרטורות לכל אורך השנה, אבל לא להמון משקעים וגשמים. מנגד, איטום גגות בצפון כן צריך להתמודד עם כמויות גדולות יחסית של מים. בין לבין, יש גם את הגגות שנמצאים באזור המרכז ובערים עם המון לחות. אז בשביל לבחור גם את שיטת האיטום המתאימה וגם את התדירות המומלצת של החידוש, חייבים להביא בחשבון את המיקום הגיאוגרפי של הגג.

 

דגשים עבור חידוש איטום גגות מסוגים שונים

עוד דרך טובה לקבל המלצות אמינות על התדירות של חידוש איטום גג היא להתייעץ עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו. כך לומדים למשל שצריך לחדש זפת כל 3-5 שנים, אבל שהחידוש המומלץ עבור יריעות ביטומניות עומד רק על 10-15 שנים. אם מורחים על הגג חומרים אקריליים או פולימריים, צריך לבצע תחזוקה תקופתית ולבדוק את הצורך בחידוש אחת ל-5-7 שנים.

כפי שאפשר להבין, החומרים שבהם משתמשים שונים אחד מהשני בעמידות שלהם וגם בתדירות החידוש המומלצת עבורם. המשמעות מבחינת קהל היעד והלקוחות היא שכאשר מקבלים הצעת מחיר על יישום של חומרי איטום מסוימים, צריך לבדוק לכמה זמן הם אמורים להחזיק מעמד.

במילים אחרות, יכול להיות שעדיף מלכתחילה להשקיע באיטום ביריעות ביטומניות שאת החידוש שלהן צריך לבצע רק לעיתים רחוקות בלבד, מאשר באיטום בזפת שהוא אמנם זול אבל דורש תחזוקה תקופתית. אם מביאים בחשבון את התמונה המלאה ולא רק את השורה התחתונה מבחינת עלויות האיטום, מקבלים החלטה שתהיה גם משתלמת וגם מקצועית יותר.

 

תהליך חידוש איטום גג

בשביל לחדש את האיטום של הגג צריך קודם כל לנקות אותו היטב, לרוקן אותו ממזגנים או דודים ולהסיר שאריות איטום קודמות. לאחר מכן בודקים באיזה חומרי איטום השתמשו בעבר, כי רק חומרים מאותה משפחה נצמדים היטב אחד לשני. אם למשל בוצע איטום עם חומרים אקריליים, אין טעם להשתמש בזפת – ולהפך.

בשלב הבא מיישמים את חומרי האיטום הנבחרים על פני כל הגג או רק באזורים שדורשים תיקון. אם מדובר על גג רעפים, יש לשים לב לאזור של הרוכבים ולחיבור של הרעפים לפינות של התשתית. בגגות שטוחים שעשויים בטון, כדאי לנצל את ההזדמנות ולבנות גבעה קטנה שתסייע לניקוז טבעי של המים אל תוך המרזבים.

בסופו של דבר, פעולה מהסוג של חידוש איטום גג היא תירוץ טוב לטפל בכל סוגי התקלות שכבר יש בו. אם רוצים לחדש את האיטום ולמנוע נזילות והצפות מים, חייבים לעשות את זה כמו שצריך ולסיים את הפרויקט עם בדיקת הצפה. רק אחרי בדיקת הצפה ניתן לבצע את התיקונים הנדרשים באזורים שונים של הגג ולהכריז על סיום האיטום לשביעות הרצון של הלקוחות.

תלוי בתנאים הקיימים בגג ובסוג האיטום שבו משתמשים. זיפות גגות יהיה הפתרון הזול והזמין ביותר, בעוד יריעות ביטומניות הן יקרות אבל העמידות שלהן גבוהה.

כן. עבודת ההכנה נעשית על ידי קבלני האיטום, לרבות הסרת שאריות האיטום הישנות. במידה והגג גדול במיוחד או שיש עליו המון מכשירי חשמל, ייתכן ויהיה צורך ליצור קשר עם איש מקצוע חיצוני כדי לפנות אותם.

כי הוא סופג עם הזמן נזקים של בלאי ושחיקה ולכן גם מפסיק להיות אפקטיבי.

לקבלני איטום מוסמכים ומנוסים.

אז מה היה לנו?