מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

תיקון נזילה בגג רעפים

גג רעפים הוא הדקורטיבי ביותר לבית צמוד קרקע המעניק אווירה כפרית ועיצוב אולטימטיבי המשתלב בסביבה בה גרים. כבר בשלבי תכנון הבית יש להתמקד בצורת הגג, בסוג האריחים, בגודל המותאם לגובה הגג, בשיפועים שיסייעו להוביל החוצה את מי הגשמים, בתעלות בהם מתקינים את המרזבים, בצורת האיטום והחומרים, בצורת הבידוד הנעשה על הגג ובקונסטרוקציות אחרות כמו חלונות בגג, ארובה, דוד שמש, מאווררים וכד'. על אף זאת, עם השנים יש לבצע תיקוני נזילה בגג רעפים וכמובן לתחזק אותו.

 

מדוע צריך לתקן נזילה בגג רעפים?

תיקון נזילה בגג רעפים נחוץ כדי למנוע רטיבות ועובש בתוך המבנה. כאשר נוצרים סדקים או שברים ברעפים והאיטום כבר לא עובד, יש למהר ולתקן כדי שהחורף יעבור בשלום. עם השנים הקרקע זזה, הרוחות מעיפות ענפים על הגג, מתקינים אביזרים שעלולים לסדוק את הרעפים ונוצרים חורים כתוצאה מבלאי.

למרות שהרעפים עמידים לתנאי מזג אוויר קשים, סערות קיצוניות גם הן יכולות לגרום לשברים. ברגע ששמים לב שהתקרה בבית מתקלפת, נוצרות בועות מים, עובש או טפטוף מים, יש להזמין מתקן גגות המתמחה בתיקון נזילות מגג רעפים. כדי למנוע תיקונים בעונת החורף, מומלץ להזמין את איש המקצוע כבר לפני החורף שיבדוק את הגג, ינקה את הלכלוך והעלים מהמרזבים ויכין אותו לעונה הגשומה.

 

איך מבצעים תיקוני נזילה בגג רעפים?

  • איטום בחומרים פולימרים או אקריליים בסדקים מקומיים, איטום בזפת או ביריעות ביטומניות על בסיס מעץ.
  • איטום בין הצינורות הבולטים בגג לבין הרעפים.
  • החלפת רעפים שבורים מאותו הסוג או החלפת רעפים כוללת.
  • תיקון רעפים שזזו ממקומם.
  • ניקוי הגג והמרזבים.
  • התקנת ארגזי רוח ורעפים רוכבים המונעים נזילות.
  • תיקוני טיט ברעפים הרוכבים.
  • תיקון שיפועים לא תקניים.

 

איזה איטום מומלץ למניעת נזילות?

על מנת למנוע נזילות בגג רעפים חשוב לבצע איטום עוד בשלב הקונסטרוקציה. כלומר, לקבע לוחות עץ כמו OSB ועליהם לפרוס יריעות ביטומניות שהן נגד מים ורק אז להתקין את הרעפים. הרעפים עצמם מונעים נזילות אך שכבת האיטום תוסיף הגנה אופטימלית מנזילות. כאשר הסדקים מקומיים מומלץ לאטום אותם בחומרים משחתיים.

 

מה חשוב לוודא לפני שמזמינים איש מקצוע לתיקון נזילה מגג רעפים?

לפני שמבצעים תיקוני נזילה בגג רעפים חשוב לוודא שאיש המקצוע מוסמך לעבוד בגובה ובעל ביטוח ורישיון תקפים. בין אם מדובר על תיקון ממוקד ונקודתי ובין אם על איטום כל הגג יש לקבל גם אחריות התקפה לאורך זמן. רוב אנשי המקצוע מעניקים כ-2-10 שנות אחריות על האיטום למשל.

בנוסף, איש המקצוע צריך להיות אדם אמין, בעל ניסיון בתיקון נזילות בגג רעפים ובעל תודעת שירות. מומלץ להשוות מחירים בין קבלני הגגות השונים, לבדוק את זמינותם ולקרוא עליהם המלצות. את ההמלצות ניתן לקבל מאתרי האינטרנט השונים במיוחד באינדקסים או פורטלים בהם הגולשים מדרגים את אנשי המקצוע וחווים את דעתם.

לאחר שבוחרים באיש מקצוע מיומן, מומלץ לערוך איתו הסכם כתוב בו יופיעו הליקויים והתמחור שלהם הכולל את החומרים או סוג הרעפים הרצוי ואת עלויות התיקונים. רצוי להכניס סעיף בו כתוב שעלות התיקון על הרס היא על חשבון בעל המקצוע במידה והוא גורם לנזק בזמן העבודה ושובר רעפים.

 

אילו סוגי רעפים מומלץ לבחור לתיקון?

  • רעפי חרס
  • רעפי בטון
  • רעפי מתכת – רב רעף (פח או אלומיניום)
  • רעפי שינגלס
  • רעפי אבן צפחה
  • רעפים רוכבים לחיזוק

 

מה לדרוש לבצע לאחר תיקון נזילה בגג רעפים?

לאחר תיקון נזילה בגג רעפים יש לדרוש מהקבלן לבצע בדיקת הצפה. מדובר על הצפת מים שאורכת 72 שעות בהן בודקים את יעילות האיטום. כלומר, אם במשך זמן זה אין רטיבות מתקרת הבית סימן שהאיטום יעיל והנזילות תוקנו. גם כדי לאתר נזילה סמויה מהגג משתמשים בשיטת ההצפה.

במידה והגג אינו משופע ניתן לעלות עליו עם צינור ולהציף בכל פעם חלק אחר כדי לאתר את הנזילה, כאשר אדם אחר עומד למטה ובודק מתי זורמים מים מהמרזבים. במידה והגג עם שיפוע אחד או יותר, אין להסתכן ויש להשאיר לבעל המקצוע את האיתור של הנזילה מאחר והוא מוסמך לעבוד בגובה ונוקט באמצעי זהירות ובטיחות לצורך האיתור או התיקון.

 

מה בעל המקצוע עושה כדי לאתר נזילות מהגג?

בראש ובראשונה קבלן הגגות יעלה על הגג וינסה לאתר בעין את מקור הנזילה. אם אינו מוצא את המקור גם לאחר הצפה הוא ישתמש במכשירים טכנולוגיים מתקדמים לאיתור הנזילה שיכולים לאתר נזילה סמויה.

מדובר על מצלמות תרמיות שמודדות את הטמפרטורה ויודעות לזהות כמו בצילום רנטגן את מקור הנזילה, גלי רדיו המזהים את רעשי הדליפה, חיישני גז חנקן המגיעים לעומק או באמצעות סיבים אופטיים שמאתרים את הנזילה על ידי קרן אור. כיום הטכנולוגיה לזיהוי נזילות בגג, בבית או בחצר עובדת בצורה מהירה ולא מפספסת סדקים קטנים או פינות שקשה להגיע אליהן.

 

הדרך הנכונה לניקוז מים מגג רעפים

על מנת למנוע נזילות מגג רעפים יש להתקין מרזבים לניקוז המים. המרזבים מותקנים בתעלות חיצוניות ופנימיות של הגג ויכולים להיות עשויים מחומרי גלם שונים. הפופולריים ביותר הם מרזבים מנחושת, פח אלומיניום, פח עם צבע בתנור או פח מגוולן.

יש לבצע לפחות פעמיים בשנה ניקוי של המרזבים על ידי איש מקצוע, במיוחד לפני ולאחר החורף על מנת לשחרר סתימות של שומנים, ענפים ועלים, לשלשת ציפורים ולכלוך. בנוסף, ככל שהגג משופע יותר כך המים יזרמו מעליו ישירות למטה. בגג שטוח תהיה בעיה מורכבת יותר מאחר והשיפועים מסייעים לניקוז המים. על פי התקן הישראלי השיפוע צריך להיות תואם לרמת איטום הגג ולסוג הרעפים שלו.

מומלץ למקם את השיפועים בצדי הבית מאחר והחלק הקדמי הוא מעל הכניסה ולא תרצו להיכנס לבית ולהתרטב ביום גשום.

לא. האיטום ימנע מהמים לנזול דרך תקרת הבית והשיפוע מסייע לזרימת המים העומדים. כאשר אוטמים ביריעות ביטומניות מספיק שיפוע של 20%.

אם מדובר על רעפים מפח או פלדה השיפוע חייב להיות 15%. ניתן להשתמש ביריעות ביטומניות מתחת לרעפים ואז אחוז השיפוע הנחוץ הוא 10%.

אז מה היה לנו?