מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

בידוד גג רעפים

בידוד מאפשר למנוע חדירת חום או קור והוא גם משפר את איכות החיים בבתי מגורים פרטיים עם גגות רעפים. עם זאת, הבידוד דורש מעורבות של בעלי מקצוע ומבצעים אותו אחרת בהשוואה לאיטום. במאמר הבא נסביר מה ההבדל בין איטום גגות רעפים באמצעות יריעות אלומיניום, מפוח חשמלי או מפוח סולארי וכיצד ניתן לנצל על הצד הטוב ביותר את היתרונות של כל אפשרות.

גג רעפים שאינו מבודד כראוי גורם נזקים רבים. ראשית, המשמעות של היעדר בידוד היא סיכוי גבוה לחדירת מי גשמים. כאשר מי גשמים חודרים פנימה לתוך הבית ומתחילים לחלחל דרך הקירות או התקרה, עלולים להיגרם נזקים בלתי הפיכים לרכוש, לתשתיות החשמל ועוד. חדירת מי גשמים קיימת גם בישראל למרות שמדובר במדינה עם אקלים חם וים תיכוני ובגגות רעפים היא עלולה להתרחש על רקע ליקויי בנייה, בלאי, רעפים שבורים ועוד.

שנית, גג רעפים שאינו מבודד גורם לכך שהלחות תצטבר בתוך המבנה. למעשה, לא צריך לחכות עד שרואים את נזקי נזילות ודליפות המים על מנת להבין את הסכנה הנשקפת לגג רעפים שאינו מבודד כראוי ולכן יש בו נזקי לחות: אלו נזקים שניתן לראות את הביטוי שלהם בכתמי עובש, פטריות וריחות טחב. בשביל למנוע את זה, מבצעים בידוד גג רעפים כמה שיותר מהר ואחת לתקופה מסוימת גם דואגים לתחזוקה.

 

הקשר בין בידוד גג רעפים לבין חום וקור

אי אפשר לדבר על החשיבות של בידוד גג רעפים בלי להזכיר את האופן שבו הוא משפיע על חדירת החום בקיץ או על חדירת הקור בחורף. אם הגג לא מבודד כמו שצריך, המשמעות היא שחום וגם קור ורוחות עשויים לחדור פנימה אל חלל הפנים. זה פוגע ברכוש, בקירות וגורם להתפוררות של הטיח והסיד. במקביל, גג שאינו מבודד גם גורם לפגיעה באיכות החיים של בני המשפחה והדיירים.

האמת היא שבידוד איכותי הוא גם השקעה משתלמת ולא הוצאה רגילה. נכון שעולה כסף לבצע בידוד גג רעפים, אבל צריך לחשוב על הצד השני של המטבע: בידוד ברמה גבוהה מונע את חדירת החום ולכן מייעל לדוגמא את הפעלת המזגן בקיץ, בעוד בתקופת החורף הוא משמש לבידוד יעיל של חלל הפנים כדי לשפר את היעילות של פתרונות החימום. כך או אחרת, בכל בית עם גג רעפים יש צורך לדאוג לבידוד תקופתי ואפקטיבי.

 

פתרונות של בידוד גג רעפים

החדשות הטובות הן שכיום ניתן להשלים מהר יחסית את התהליך של בידוד גג רעפים על פי סטנדרטים מחמירים של בקרת איכות ובטיחות. בשביל להשיג את היתרונות הללו גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך, משווים בין פתרונות הבידוד הבאים ובעיקר מציבים אותם בראש סדר העדיפויות:

  1. יריעות אלומיניום – השימוש ביריעות אלומיניום מומלץ מאוד כדי לבודד גגות רעפים מכמה סיבות מרכזיות. קודם כל, אלו יריעות שעשויות אלומיניום שעמיד בפני קורוזיה ושיתוך. המשמעות היא שבניגוד לחומרים אחרים, יריעות אלומיניום לא סופגות בלאי ושחיקה גם אחרי שהן נשארות חשופות במשך זמן רב לתנאי אקלים יחסית קיצוניים. אפילו אם מים פוגשים את יריעות האלומיניום, לא יופיעו עליהם סימני חלודה. שנית, יריעות האלומיניום נחשבות חזקות והן מסוגלות למנוע גם חדירת חום מוגבר במיוחד אל תוך המבנה. האופן שבו יריעות האלומיניום מונעות את חדירת החום הוא מאוד קריטי, בגלל שיש לזה השפעה על ההאופן שבו משתמשים בהן בסוגים שונים של בתים פרטיים.
  2. מפוח חשמלי – הפתרון של שימוש במפוח חשמלי נחשב נגיש יותר. כאן המטרה היא לבחור מלכתחילה מפוח שיש בו תרמוסטט, שבעזרתו ניתן לזהות את ההתחממות ולהבטיח הפעלה אוטומטית. המפוח החשמלי מנדף את החום הכלוא בתוך תא הגג, משפר את תנאי האקלים הקיימים באזורים שונים של המבנה וכאמור גם מייעל את התפקוד של מכשירי חשמל שונים – בין אם הם מיועדים לחימום או לקירור. העלות של המפוח החשמלי אינו גבוהה, אך חשוב מאוד לדאוג להתקנה מקצועית שלו על ידי בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו.
  3. מפוח סולארי – יש מקומות שבהם הפתרון המומלץ של בידוד גג רעפים יהיה מפוח סולארי. כאן היתרון הוא שמדובר על מפוח אוויר שלא דורש צריכת אנרגיה ולכן הפעלתו לא כרוכה באף סוג של הוצאה כספית חודשית, כי הוא פועל על בסיס הרוח הנושבת בלבד. מטבע הדברים, מפוח סולארי יתאים לגגות רעפים גבוהים יחסית ולאזורים בישראל שבהם הרוח מספיקה לסובב אותו לכל אורך השנה.

 

טיפים לבחירת שיטה מתאימה לבידוד גגות רעפים

היכרות עם השיטות השונות לבידוד גגות רעפים לא תמיד מספיקה עבור בעלי בתים שרוצים לנצל היטב את התקציב שעומד לרשותם. בשביל לבחור נכון את השיטה שהכי מתאימה למטרה שאותה מנסים להשיג, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להתייעץ עם קבלני איטום ועם בעלי מקצוע.

קבלני איטום יכולים לרכז סוגים שונים של שירותים תחת קורת גג אחת. כך אפשר למשל לדאוג לאיטום הרמטי של הגג על מנת למנוע נזילות ודליפות מים, אך באותה הזדמנות גם לשפר את הבידוד הקיים. במידה ומזמינים קבלני איטום ומגלים שיש תקלות ודליפות מים, ניתן לתקן אותן מקומית עוד לפני שממשיכים עם בידוד של הגג מפני חדירת חום, קור וכן הלאה.

לסיכום, בידוד גג רעפים הוא השקעה משתלמת. אם רוצים ליהנות מהיתרונות של בידוד אפקטיבי, כדאי להשוות בין מפוח סולארי, מפוח חשמלי ויריעות אלומיניום. היריעות הן הפתרון היקר ביותר אבל גם העמיד ביותר, בעוד מפוח חשמלי או סולארי יבצע את הנידוף של החום מהגג אך יחייב התקנה מקצועית עם תקופת אחריות ארוכה.

קודם מזהים את המיקום המדויק של הנזילה, לאחר מכן מנקים הרמטית את שטח הגג ואז מורחים שכבת יסוד ראשונית. ממתינים לייבוש מלא, מיישמים שכבת איטום ומבצעים בדיקת הצפה.

את כל סוגי גגות הרעפים: החל מרעפי פלדה, שינגלס, חרס וצפחה ועד רעפי בטון ישנים.

תלוי בשיטה שבה משתמשים. מפוח יעלה כמה מאות שקלים לא כולל התקנה, בעוד יישום יריעות אלומיניום יעלה 40-90 ש"ח למ"ר. 

התקן בישראל קובע עובי של 5 מ"מ ליישום יריעות אלומיניום לבידוד הגג.

אז מה היה לנו?