מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

איטום גג ביריעות

יריעות ביטומניות הן מחומרי האיטום הנפוצים, היעילים והמומלצים ביותר. במאמר הבא נסביר מה היתרונות של איטום גג ביריעות, איך מיישמים את התהליך בצורה נכונה וכמה זה אמור לעלות בגגות גדולים לעומת קטנים.

יריעה ביטומנית מסוגלת להחזיק מעמד זמן רב כי היא עמידה בטמפרטורות קיצוניות של חום, קור ורטיבות. בנוסף, היא מומלצת ליישום על כל סוגי הגגות בגלל שהיא עמידה בפני פגיעה מכאנית. בניגוד לשיטות אחרות, היתרון של איטום גג ביריעות בא לידי ביטוי בכך שהוא מתבצע בצורה חד פעמית וללא צורך לאחר מכן בטיפול תחזוקתי או הלבנה של הגג.

היריעות הביטומניות שנמצאות בישראל מיוצרות בארץ או מיובאות לכאן מחו"ל. בשביל לבחור נכון את סוג היריעות המתאים עבור האיטום, כדאי להתייעץ עם קבלן איטום מנוסה ולברר האם היא עומדת בתקן, כמה היא עולה ומה העובי שלה: יריעה בעובי 5 ס"מ היא חזקה ועמידה יותר מיריעה בעובי 4 ס"מ, אך בגגות חדשים לגמרי עדיף בכל מקרה ליישם שתי שכבות כדי להשיג הגנה מוגברת. לאחר מכן, צריך לוודא שהגג עצמו מתאים לאיטום ביריעות.

 

התאמת היריעות לסוג הגג

תנאי הגג הם פקטור מכריע בשאלה באיזה שיטת איטום להשתמש כדי להשיג את התוצאות הטובות והעמידות ביותר. אם למשל בוחרים בשיטה של איטום גג ביריעות, יש כמה דברים שאותם כדאי לקחת בחשבון:

  • ביריעות ביטומניות יש זפת ולכן הן מתאימות בעיקר לגגות חדשים או כאלה שכבר עברו ציפוי בזפת בעבר
  • לא מומלץ ליישם יריעות ביטומניות על גגות שבוצע בהם איטום אקרילי – אלא אם מבצעים קילוף מלא של כל הצבע
  • חשוב לפרק את כל הדודים, מכשירי החשמל, הפאנלים הסולאריים או המזגנים לפני שמיישמים יריעות ביטומניות על הגג

 

מבחינת ההבדלים בין סוגי היריעות, כדאי בעיקר לשים לב למאפיינים השונים של יריעת APP לעומת יריעת SBS. בעוד הסוג הראשון הוא של יריעה ביטומנית עמידה לשמש ולחום ולכן היא מומלצת לגגות חשופים לשמש, הסוג השני עמיד לקור ויותר מתאים לאיטום של מרתפים, מקלטים, רצפות ועוד.

 

הכנה מקדימה לקראת איטום גג ביריעות

ההכנה מקדימה חשובה בכל סוגי האיטום כי היא קובעת כמה זמן החומרים יחזיקו מעמד והאם הם ייצמדו היטב אל התשתית. במידה ובוחרים לבצע איטום גג ביריעות, צריך לקחת בחשבון את מצב הגג: בגג חדש רצוי בצע שיפועים עם בטון על מנת לנתב את המים למרזבים ולסייע לניקוז, בגג בעל איטום ישן חייבים לקלף שאריות של חומרי איטום קודמים ובגג שבו האיטום הרוס לגמרי צריך להגיע למצב של תשתית חלקה.

בשלב הבא מבצעים שטיפה יסודית של כל שטח הגג. לאחר מכן נותנים לגג להתייבש במשך 24 שעות, בודקים האם קיימים שקעים שאותם צריך לתקן וממתינים לייבוש נוסף.

 

שלבי העבודה של איטום גג ביריעות

החלק הפרקטי של איטום גג ביריעות מבוסס גם הוא על כמה שלבים שונים. אם רוצים ליהנות מהיתרונות של איטום באמצעות יריעות ביטומניות, צריך לבצע את השלבים הבאים:

  1. מריחת פריימר – השלב הראשון הוא מריחת פריימר בתור חומר מקשר. את הפריימר מורחים בין התשתית לבין היריעות עצמן, כשכבת יסוד שתעזור להן להיצמד טוב יותר.
  2. פרישת היריעות – בשלב השני פורשים את היריעות ושומרים על חפיפה של 10-15 ס"מ לפחות בין יריעה ליריעה. החפיפה חשובה כי היא מאפשרת לאחר מכן לאטום את כל הגג וגם את החיבורים בין היריעות.
  3. הלחמה – בשלב הבא מלחימים את היריעות זו לזו. משתמשים במבער חזק כדי לבצע את ההלחמה באופן אפקטיבי ומוודאים שלא נותרו מרווחים.
  4. גימורים –  בשלב האחרון מבצעים גימורים של קצוות היריעות. השלב הזה חשוב כי למים יש נטייה לחלחל מכל מקום, לכן צריך לבצע גימורים של הקצוות ולמנוע מהיריעות להתפרק.

 

בדיקה אחרי איטום גג ביריעות

בדיקת הצפה יכולה לסייע לאתר כשלים ובעיות באיטום. בדיקת הצפה בדרך כלל כלולה בהצעת המחיר של קבלן האיטום, אבל זה בכל מקרה משהו שאותו כדאי לבדוק ולא לחכות לרגע האחרון. אם בדיקת ההצפה אינה כלולה במחיר, יהיה משתלם לבצע אותה כדי למנוע לאחר מכן עוגמת נפש והצפות או רטיבות.

הצפת המים בגג מתבצעת לאחר שסותמים את המרזבים. המים אמורים להמשיך לעמוד על הגג במשך 72 שעות לפחות, כאשר בזמן הזה הציפייה היא לא לראות סימני רטיבות על התקרה ועל הקיר. אם מזמינים בדיקת הצפה בנפרד, משלמים על זה כ-500 ש"ח.

 

עלויות של איטום גג ביריעות

מחיר האיטום נקבע לפי גודל הגג, עובי היריעות והסוג שלהן. כמו כן, יש תוספת מחיר על גג לא נגיש או בבניין בלי מעלית, חניה ועם הרבה קומות בלי אפשרות להשתמש במנוף. חוץ מזה, יכול להיות שקבלני איטום ידרשו תוספת מחיר אם יש בגג הרבה דודים שצריך לפרק ואם הניקיון כולל גם פינוי פסולת, עצים או מתכות.

את המחיר של איטום גג ביריעות מחשבים לפי מ"ר, אבל ככל שהגג גדול יותר כך המחיר למ"ר יורד. באופן כללי, יישום של יריעות ביטומניות יעלה 65-80 ש"ח אם הן בעובי של 4 מ"מ או 85-100 ש"ח בעובי של 5 מ"מ. מבחינת ההבדל בין יריעות APP לבין יריעות SBS פערי המחירים נמוכים יותר, אבל אפשר להתייחס אליהם עוד בשלב המוקדם של קבלת הצעה מהקבלן.

לסיכום, יריעות עוזרות לאטום את הגג בצורה הרמטית כי מלחימים אותן אחת לשנייה ובגלל שהן נצמדות מעולה לגגות בטון חדשים או לכאלה שעברו תהליך הכנה יסודי. עלות האיטום עם יריעות אמנם גבוה לעומת שיטות אלטרנטיבות, אבל הן עמידות לשנים רבות וההשקעה בהן משתלמת.

מתייעצים עם קבלני איטום לגבי ההבדל בין יריעות ביטומניות SBS לבין יריעות APP ומקבלים המלצה על עובי היריעות המתאים.

כי הן עמידות, אפשר לקבל עליהן אחריות של 10 שנים והן לא דורשות תחזוקה.

גגות חדשים וגגות מרוצפים. עם זאת, צריך לוודא שהיריעות הן מאותה המשפחה של חומרי האיטום הקודמים שהיו על הגג.

תוך 2-3 ימי עסקים, לא כולל בדיקת הצפה שנמשכת עוד 72 שעות והתיקונים במידת הצורך. 

אז מה היה לנו?