מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף

גג מרוצף אפשר לאטום עם או בלי הרמת הריצוף הקיים. במאמר הבא נתמקד בשיטה של איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף, נבין מה היתרונות והחסרונות שלה ונציג את שלבי העבודה המרכזיים והמומלצים.

גג מרוצף קיים בסוגים שונים של מבנים ובהם מחסנים, בתים פרטיים ובנייני מגורים משותפים. היתרון של גג מרוצף הוא דקורטיבי וניתן להשתמש בו גם על מנת להפוך את חלל החוץ לנעים יותר לשהייה ובילוי עם המשפחה. עם זאת, אי אפשר לאטום את הגג המרוצף כמו שאוטמים גגות שטוחים רגילים או גגות רעפים.

ראשית, לא ניתן להניח על גג מרוצף יריעות ביטומניות. שנית, אי אפשר לבצע זיפות או אפילו סיוד. כפועל יוצא מכך, אפשר לבחור האם לבצע איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף או עם פירוק הריצוף רק אחרי שמתייעצים עם קבלן איטום מיומן ומביאים בחשבון כמה שיקולים מרכזיים וחשובים.

 

כך בוחרים שיטת איטום לגגות מרוצפים

הדבר הראשון שצריך לבדוק אם מתלבטים בין איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף לבין איטום עם הרמת הריצוף הוא מה היקף הבעיה. אם הנזילה נקודתית בלבד, כנראה שהפתרון של איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף יהיה מומלץ ויעיל יותר. אבל אם הגג מוצף לגמרי או שהנזילה נגרמת מכמה מוקדים שונים, לא תהיה ברירה אלא להרים את הריצוף ולבצע את האיטום מתחת.

הדבר השני שעושים הוא לבחור את שיטת האיטום המתאימה. את חומרי האיטום בוחרים לפי המצב בגג, חומרי האיטום הקודמים שיש עליו וכאמור אופי הבעיה שאיתה מתמודדים. כמו כן, בשלב הזה נכנסים לתמונה גם שיקולי תקציב ולכן חשוב לקבל הצעת מחיר מפורטת מקבלני איטום שאפשר לסמוך עליהם.

 

שלבים של איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף

ההחלטה לא להרים את הריצוף יכולה לחסוך בהוצאות ולמנוע לכלוך בעבודת האיטום. בשביל ליישם אותה נכון ולהשיג תוצאות טובות לאורך זמן, יש להקפיד על השלבים הבאים:

  1. איתור מקור הנזילה – השלב החשוב ביותר בכל סוגי עבודות האיטום על גבי גגות מרוצפים הוא לאתר את המקור המדויק של הנזילה. אם אפשר לאתר את הנזילה בצורה פשוטה, יש לבצע את האיטום באופן נקודתי באופן מהיר ויעיל. אם לא רואים בעיניים את המקור של הנזילה, ניתן להתייעץ עם אינסטלטור ולהשתמש במצלמה טרמית או בציוד מתקדם אחר.
  2. פינוי וניקוי – בשלב השני מפנים לגמרי את הגג ומנקים אותו. הפינוי של הגג חשוב כי הוא מאפשר ליישם את חומרי האיטום על כל השטח ובלי לפספס אף נקודה, בעוד המטרה של הניקיון היא לסייע לחומרי האיטום להיצמד טוב יותר אל התשתית. הפינוי והניקוי יכולים להתבצע על ידי קבלן האיטום והם כלולים במחיר, למעט מקרים שבהם מדובר על גג גדול שיש בו כמות גדולה של מזגנים, דודים, קולטים וכן הלאה.
  3. תיקוני רובה – הדגש במהלך איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף הוא על תיקוני רובה. את הרובה מיישמים בין המרצפות כדי לאטום את כל החריצים והאריחים. אם צריך לבצע איטום נקודתי ורוצים להשיג את המטרה בלי להרים את הריצוף, יש ליישם את החומרים בכל האריחים ואז לעבור אל החיבורים שבין הפאנלים לרצפה כדי למנוע מעבר מים מתחת למרצפות.
  4. יישום חומרי האיטום – רק לאחר מריחת הרובה בצורה יסודית ניתן ליישם חומרים של איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף. חומרי האיטום יכולים להיות אקריליים או פוליאוריטניים ובוחרים אותם לפי התשתית הקיימת, החומרים הקודמים שהיו על הגג והתקציב של הלקוח. בכל מקרה, ההמלצה היא ליישם את חומרי האיטום בשתי שכבות ואף להמתין כמה שעות לייבוש מלא בין שכבה לשכבה.

 

הטעות הנפוצה במהלך איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף היא להשתמש רק ברובה. אמנם נדמה כאילו הרובה מספיקה כדי לאטום את הגגות, אבל הבעיה מתחילה כאשר השמש קופחת וגורמת לה להתקף ולזוז מהמקום. אז כדי למנוע את זה, מיישמים כאמור עוד שכבת איטום גם אחרי מריחת שכבת הרובה.

 

בדיקת הצפה אחרי האיטום

בניגוד לתהליך של איטום גג מרוצף ללא פירוק ריצוף, באיטום גגות רגילים גם מבצעים בדיקת הצפה. המטרה של בדיקת הצפה היא לזהות האם קיימים כשלים באיטום, האם צריך לבצע תיקונים נקודתיים והאם הקבלן אכן עמד בהתחייבות שלו.

בשביל לבצע בדיקת הצפה ממלאים את הגג במים וסוגרים את המרזבים. לאחר מכן ממתינים כ-72 שעות לפחות ובודקים האם מופיעים סימני רטיבות או מים על התקרה ועל הקירות. אם אין מים בתקרה ובקירות, ניתן להסיק מכך לגבי ההצלחה של האיטום. עם זאת, אין לבצע בדיקת הצפה על משטחים מרוצפים ולכן מה שקובע את העמידות זו המומחיות של הקבלן.

 

המלצות על שיפור תוצאות האיטום

היתרון של התייעצות עם קבלן איטום מוסמך הוא שניתן להתייעץ איתו גם לגבי טכניקות לשיפור התוצאות הסופיות. אפילו אם לא מבצעים בדיקת הצפה כי מדובר על איטום של הגגות המרוצפים בלי פירוק של הריצוף, עדיין צריך למשל לוודא איטום מעל הפאנלים ובמקרים מסוימים למלא את המרווחים בחומרי יסוד ועם חומרים פולימריים מיוחדים.

קירות ומעקות פגועים או שאינם אטומים עד הסוף ניתן לאטום בנפרד. במקרים כאלה, צריך לבדוק את האיטום גם בצד החיצוני ולטפל בסדקים שבין המעקה לגג. אם לא מטפלים בסדקים, הם עלולים לגרום לכשל כללי של האיטום גם אם הוא בוצע נכון על גבי המרצפות עצמן.

לסיכום, גגות מרוצפים אפשר לאטום עם או בלי להרים את הריצוף. האיטום בלי הרמת הריצוף מתאים לכשלים נקודתיים, זול יותר אבל לא מאפשר לבצע בדיקת הצפה.

המחיר של עבודות איטום שונות תלוי בשטח הגג ובסוג החומרים שבהם משתמשים. באופן כללי, טווח המחירים הוא 80-100 ש"ח למ"ר והמחיר למ"ר יורד ככל שהגג גדול יותר.

על איטום גגות ללא הרמת הריצוף מקבלים אחריות של 3-5 שנים.

מנקים היטב שאריות איטום ישנות, מסירים אבק ומפנים מכשירי חשמל, קולטים ודודים.

אם רוצים לחסוך בהוצאות או אם התקלה שגורמת לנזילות מים היא נקודתית בלבד.

אז מה היה לנו?