מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

חומר איטום לגגות

שימוש בחומר איכותי הוא תנאי לאיטום אפקטיבי של כל סוגי הגגות. עם זאת, צריך לדעת שקיימים הבדלים בין החומרים הקיימים ועוד יותר חשוב להשוות ביניהם לפי סוג הגג, מצבו והתקציב. לאחר מכן, יש להקפיד על תהליך עבודה נכון לפי המאפיינים והתכונות של כל חומר.

איטום אפקטיבי יכול להחזיק מעמד שנים רבות. את האיטום עדיף לבצע בקיץ כי אז קבלני האיטום זמינים יותר, החומר מתייבש מהר וגם העלויות נמוכות. אבל אפילו אם לא מספיקים לאטום את הגג עוד לפני שמתחילים הגשמים, אין בעיה עקרונית לעשות את זה אחרי שהחורף מתחיל. בכל אחד מהמקרים האלה, הדגש העיקרי הוא על סוג החומר שבו משתמשים ועל מידת ההתאמה שלו לצרכים ולמטרות.

השיקולים העיקריים שאליהם מתייחסים על מנת לבחור חומר איטום לגגות הם מצב הגג והתקציב. מצב הגג משפיע על החומר שבו משתמשים כי חומרים מאותה משפחה נצמדים הכי טוב אחד לשני – בעוד חומרים שונים עלולים שלא להיצמד ולכן האיטום לא יהיה אפקטיבי. מבחינת התקציב, קיימים כמובן פערי מחירים של עשרות אחוזים בין סוגים שונים של חומרי איטום שבהם אפשר להשתמש.

 

מאפיינים של סוגי חומרי איטום לגג

ניתן לחלק חומרי איטום לגג לקטגוריות שונות וכך לבחון לעומק את המאפיינים השונים שלהם. אם עושים את זה נכון, רואים שיש לדוגמא 4 משפחות של חומרי איטום שונים:

  1. חומרי איטום ביטומנים – תערובת של חומרים ביטומנים יכולה לשמש כדי לייצר יריעות. השימוש ביריעות ביטומניות מומלץ כי הן עמידות מאוד, ניתן ליישם אותן כמעט על כל סוגי הגגות והן גם מוכיחות את עצמן מבחינת התמודדות עם מים עומדים. החיסרון הוא שהעלות של יריעות ביטומניות גבוהה יחסית, לכן כדאי להסתכל על חומר איטום לגגות מן הסוג הזה בתור השקעה ולא כהוצאה רגילה.
  2. חומרים פולימריים – חומרים כאלה מתאימים בעיקר למקומות שבהם הגישה לגג מסובכת ולא ניתן ליישם יריעות ביטומניות. אמנם המחיר שלהם מעט נמוך יותר מהיריעות הביטומניות, אבל גם החומרים הפולימריים מסוגלים להיות יעילים בטווח הארוך. כמו כן, היתרון של חומרים פולימריים הוא שניתן להתיז אותם ביישום פשוט ומהיר. בנוסף, הם מתאימים לגגות מוצלים שלא חשופים לשמש ישירה. במידה ובכל זאת מיישמים חומרים כאלה על גג שחשוף לשמש ולקרינת UV, צריך לצפות אותם בשכבת הגנה מיוחדת.
  3. חומרים אקריליים – אלו חומרים גמישים שאפשר או למרוח או להתיז על הגג. האיטום עם חומרים אקריליים מתאים בעיקר לגגות בטון חדשים, כי לא נמרחה עליהם שכבת איטום אחרת בעבר. בגלל שחומרי איטום כאמור נצמדים הכי טוב אחד לשני רק אם הם מאותה משפחה, אפשר להשתמש בחומרים אקריליים על תשתית חדשה. מנגד, יש להביא בחשבון כי היעילות של חומרים אקריליים מאוד מוגבלת בגגות שבהם הניקוז אינו אידיאלי ולכן המים עומדים למשך זמן רב. מים עומדים גורמים לחומרים האקריליים להתקלף והם פוגעים באיטום.

 

כל מה שצריך לדעת על זפת

אי אפשר לדבר על הבדלים בין סוגים שונים של חומר איטום לגגות בלי להזכיר את הזפת. זהו פתרון קלאסי, שכיח ויחסית זול שמציע איטום אפקטיבי לתקופה קצרה עד בינונית. באמצעות זיפות גגות ניתן להשלים את המלאכה גם בגגות גדולים של בנייני מגורים משותפים, או לחילופין בהתאמה ספציפית לצרכים של בעלי בתים פרטיים.

במילים אחרות, כדאי לדעת שהזפת מסוגלת לעשות עבודה סבירה בהחלט – ובתקציב נמוך. אפשר להשתמש בזפת כדי לאטום גגות אם התנאים לא מתאימים להנחת יריעות, כאשר רוצים לחסוך בהוצאות או אם מעוניינים לבצע תיקונים מקומיים. הדבר החשוב ביותר הוא להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי מידת ההתאמה של זפת או סוג אחר של חומר איטום לגגות לתקציב ולתשתית, כדי להבטיח שהעבודה תהיה איכותית.

 

מצב הגג וההשפעה שלו על חומר איטום לגגות

את ההשפעה של תנאי הגג על סוג חומר האיטום שאותו כדאי לבדוק רואים בעיקר כאשר מבצעים את עבודת ההכנה. תנאי הגג כוללים כאמור גם את התשתית הקודמת של האיטום וגם את כמות האביזרים, דודי השמש, מכשירי החשמל, הפאנלים הסולאריים והמזגנים שיש עליו.

בגלל שאי אפשר להניח כל סוג של חומר איטום על כל סוג של תשתית, החומר שכבר קיים על הגג הוא זה שבדרך כלל יקבע באיזה חומר כדאי להשתמש בשביל האיטום החדש. לאחר מכן, צריך לנקות היטב את הגג ולהתייחס לתנאים שקיימים בו גם כדי להרכיב הצעת מחיר.

 

הכנה לפני יישום של חומר איטום לגגות

יישום של חומר איטום לגגות הוא למעשה השלב האחרון בתהליך ארוך יותר. בשלב הראשון, מנקים ביסודיות את הגג, מסירים שאריות של חומרי איטום ומפנים את כל האביזרים שעלולים להפריע. אם יש על הגג מספר גבוה של מזגנים או דודים, יכול להיות שיהיה צורך ליצור עם איש מקצוע אחר ולשלם לו בנפרד מאשר לקבלן האיטום.

בשלב השני מכינים את הגג עם חומר מקשר. לכל סוג של חומר איטום לגגות יש חומר מקשר אחר שמתאים עבורו, לכן חשוב להתאים את התהליך לדרישות של היצרן. ברוב המקרים, מי שאחראיים על התאמת החומר המקשר לסוג חומר האיטום הם כמובן קבלני האיטום שמגיעים מהתחום ומכירים אותו.

גם אחרי היישום של החומר עצמו צריך להמשיך לבצע את התהליך בצורה אפקטיבית – כמו למשל עם בדיקת הצפה. זו בדיקה שמטרתה לברר האם יש דליפות מים, נזילות וכן הלאה. אם מבצעים את בדיקת ההצפה בצורה הדרגתית, אפשר לערוך תיקונים מקומיים כמה שיותר קרוב למועד האיטום ולחסוך הוצאות מיותרות.

המחיר לאיטום גגות הוא לפי מ"ר. עם זאת, ככל ששטח הגג גדול יותר – כך המחיר לכל מ"ר עשוי לרדת.

איטום ביריעות ביטומניות יעלה 80-120 ש"ח למ"ר, איטום בחומרים אקריליים או פולימריים יעלה כ-100-110 ש"ח למ"ר ואיטום בזפת יעלה 25-80 ש"ח למ"ר. 

קבלני איטום גגות עוברים הסמכה ייעודית ויכולים לעבוד עם חומרים שונים. במידה והנגישות לגג מוגבלת וצריך להשתמש במנוף או פתרונות הרמה, יש לבחור קבלן עם רישיון לביצוע עבודות בגובה.

ביריעות ביטומניות האחריות היא ל-10 שנים, אך בשאר החומרים האחריות קצרה יותר.

אז מה היה לנו?