מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

תיקון גגות אסבסט

האסבסט הינו חומר סיבי המכיל אבק שעלול להביא למחלות סרטן ולבעיות נשימה ולכן השימוש בו הוצא ב-2011 עם כניסתו של חוק האסבסט. החוק נקבע על מנת לצמצם את הנזקים הבריאותיים על הסביבה ולפיו עד 2021 היה צורך להחליף אותו במבנים תעשייתיים, ציבוריים, צבאיים ופרטיים. למרות זאת, במבנים בהם הוא כבר נמצא יש לתחזק אותו בצורה שוטפת. כאן תמצאו מידע לגבי תחזוקה ותיקון גגות אסבסט.

 

מה זה אסבסט?

האסבסט הוא חומר העשוי מסיבים המגיעים ממינרלים שמכילים ברזל ומגנזיום. אלו מינרלים הנלקחים מסלעים מאחר והם חזקים ויציבים. בשנות השבעים כולם השתמשו באסבסט כיוון שלא היו מודעים לנזקים הבריאותיים שלו. רק בשנות ה-80 הבינו את חומרת הנזק. כאשר האסבסט נסדק הוא פולט אבק המורכב מחלקיקים קטנים המזהמים את האוויר וגורמים למחלות.

זו הסיבה שהחלו להוציא את גגות האסבסט מבתי הספר עד לא מזמן ולא טרחו לבצע בהם תיקונים. אחד הסוגים של האסבסט הוא אסבסט צמנט שמכיל רק 10% אסבסט. השילוב של שני החומרים אינו מסוכן אלא אם מבצעים תיקון של גגות אסבסט בקדיחה או ניסור. לכן עבודות כאלו צריכות להתבצע על ידי מומחים בתחום ולהיות מטופלות בשיטות כמו צביעה והרטבה מסיבית.

 

כיצד מתקנים גגות אסבסט?

כאשר הגג מורכב מאסבסט יש להחליפו בגג אחר על פי הגדרת החוק בישראל. ברגע שהגג נשבר או נסדק משתחררים מהאסבסט חומרים רעילים המזיקים לסביבה ולכן גם אם ניתן לתקן אותו חל איסור לעשות בו שימוש. התיקון שלו מחייב רטיבות על מנת שהאבק שלו לא יזהם את האוויר ויש לאטום אותו בצורה זהירה ומדויקת. ישנם אף פתרונות של צביעת האסבסט לאחר הרטבת הלוחות כמתן מענה זמני עד לפירוקם.

גם אם משנעים את גג האסבסט ממקום למקום או יש לפרק אותו לפני השיפוץ כי החומרים הרעילים מופצים באוויר. בעבר הוא אומנם היה פופולרי ושימש בעיקר את ענף הבנייה מאחר וזהו חומר חסין לאש ורטיבות ובעל עמידות לאורך זמן. יתרה מכך, זהו חומר זול ולכן היה נפוץ כל כך. יחד עם זאת, כיום אין להשתמש בו אלא עם מקבלים היתר מיוחד לכך.

 

עבודה עם אסבסט

כאשר משכירים או מוכרים מבנים עם גגות אסבסט יש לידע על כך את הבעלים החדשים. הבעלים חייבים לדעת שלא יוכלו להוסיף, להתקין או לבצע תיקונים בגגות אסבסט קיימים. הם יוכלו להשכיר שירותים של בעלי מקצוע מוסמכים המתעסקים עם גגות על מנת שיפרקו את הגג בהתאם לתקנות או לקבל היתר להשתמש בו עם פיקוח.

מומחים לתיקון גגות אסבסט יפנו בזהירות את הגג וימנעו את התפוררות החומר באוויר. הפינוי יעשה בדומה לתיקון. ראשית, בעלי המקצוע ישתמשו בכפפות, משקפי הגנה ומסכה, לאחר מכן יבצעו הרטבה יסודית של כל שטח הגג ויפרקו את הלוחות בהדרגה ללא חיתוך. לבסוף הם יעטפו את הלוחות בזריזות וישנעו אותם לאתר הטמנת פסולת מיוחד. הפירוק של הלוחות מחייב זהירות רבה ופינוי השטח מילדים ואנשים שלהם מחלות נשימתיות.

 

השלבים לפירוק גגות אסבסט

  • בשלב הראשון איש המקצוע יבדוק את גג האסבסט והשטח ויחליט כיצד יעשה הפירוק מבחינת שיפוע וגובה הגג.
  • בשלב השני איש המקצוע יכסה את אזור המבנה ביריעות או ניילון על מנת שלא יוותרו בשטח שאריות מהחומר.
  • בשלב השלישי איש המקצוע יתמגן מבחינת לבוש ואמצעי הגנה וישחרר את הברגים המחברים את לוחות האסבסט. לאחר מכן יפריד את הלוחות ויפרק אותם.
  • בשלב הרביעי איש המקצוע יכסה כל לוח בניילון אחר, יעטוף היטב ויכסה בצורה זהירה עם הניילון שפרס בשטח על מנת לבצע איטום אופטימלי של החומר.
  • בשלב האחרון לוחות האסבסט ישונעו לאתר הפסולת.

 

מדוע אסור לפרק ולפנות את גג האסבסט לבד?

לפירוק ופינוי גגות אסבסט באופן מקצועי יש 3 סיבות: הראשונה היא שלאנשי המקצוע יש ידע בכל הנוגע לתקנות, שלבי העבודה, הטיפול בחומר, המיגון והימנעות ממצבים מסכנים. הסיבה השנייה היא שרק הם מוסמכים לפרק ולפנות את האסבסט תוך תיאום עם גורמים שונים.

הסיבה האחרונה היא האחריות. למעסיק שמפרק גג אסבסט במפעל יש אחריות להביא אנשי מקצוע שיבצעו זאת, ולהם יש אחריות לבצע עבודה יסודית. לפיכך, אין לנסות לפרק או לפנות אפילו לוח אחד של אסבסט.

 

החלפת גג אסבסט

בהנחה שיש לכם היתר לגגות אסבסט והלוחות שלהם שבורים במקומות מסוימים, אין מה להשקיע בתיקון גגות אסבסט, אלא להחליפם לגגות מחומרים אחרים שאינם מזיקים לסביבה. את גגות האסבסט יש להחליף רק לאחר פירוקם כאשר השטח נקי. מומלץ לבצע עבודה רצופה של פירוק, ניקוי והחלפה ולא לחכות ולהותיר את הגג חשוף.

כתחליף לתיקון גגות אסבסט נהוג להשתמש באיסכורית לחיפוי. האיסכורית היא משטח העשוי מפלדה בצורת גלים המיועד למבנים קלים כמו מחסנים, פרגולות או חניות. בדומה לאסבסט ניתן לאטום את האיסכורית, להתקין אותה בקלות ולקבל תוצאות יעילות מבחינת העמידות והמחיר.

 

כיצד לבחור מתקן גגות אסבסט איכותי?

תיקוני גגות אסבסט ופירוקם צריכים להיעשות אך ורק בידי אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים. על מנת למצוא חברה איכותית שיודעת לעבוד ביעילות ובזריזות חשוב לקבל המלצות מקולגות ומכרים. יחד עם זאת, היום ניתן לאתר חברה מקצועית גם באינטרנט בין אם מדובר על הרשתות החברתיות ובין אם על פורומים או אינדקסים של בעלי מקצוע.

באתרים אלו יופיעו דירוגים של נותני השירות וחוות דעת מגולשים אחרים. כמו כן, באתר של החברה המקצועית ניתן לקרוא מאמרים ולקבל תשובות על שאלות הקשורות לגגות אסבסט ולתקנות לגבי התקנתם, פירוקם והחלפתם.

לא. רק אנשי מקצוע המורשים לכך יכולים לפרק ולהחליף את גג האסבסט מאחר וזהו חומר רעיל ומזיק.

יש להשליך אותו רק לאתר פסולת בהתאם לרשימת אתרי הפסולת במשרד לאיכות הסביבה, ברכב מתאים ובידי אנשי מקצוע בלבד.

תפקידו של איש המקצוע לכסות את הלוחות באופן הרמטי ובכמה שכבות לאחר פירוקם. 

כדי למנוע זאת איש המקצוע יכסה את השטח בניילון וכך יאסוף את כל החלקיקים הרעילים. חשוב מאוד לפנות את השטח מאנשים כשעוסקים בתיקוני גגות אסבסט או פירוקם.

אז מה היה לנו?