מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

איטום גגות בזפת

זפת הוא חומר איטום זמין, נגיש, נוח וזול שבו אפשר להשתמש בין היתר גם על מנת לאטום סוגים שונים של גגות. במאמר הבא נסביר כיצד בדיוק מבצעים את האיטום באמצעות זפת ומה היתרונות שלו לעומת חומרי איטום אחרים.

השוואה בין סוגים שונים של חומרי איטום היא חלק בלתי נפרד מהתהליך. אם רוצים לאטום היטב את הגג וליהנות מהיתרונות של התוצאות גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך, מאוד חשוב להשוות בין החומרים ולהבין מה מאפיין אותם. באופן הזה ניתן גם לראות פערי מחירים של עשרות אחוזים בין סוגים שונים של חומרי איטום, עוד לפני שמביאים בחשבון את העלות הנפרדת של פינוי הגג או דרישות מיוחדות של הלקוחות.

אחד החומרים המשתלמים שבהם אפשר להשתמש על מנת לאטום את הגג הוא זפת. הזפת מוכרת מאוד מענף הבנייה, משתמשים בה גם כדי לאטום גגות וגם על מנת לבצע איטום של קירות חיצוניים והיא ככל הנראה מציעה את התמורה הכי משתלמת להשקעה. אף על פי כן, לא כל מי שיכולים ליהנות מהיתרונות של איטום גגות בזפת גם מבינים מה בדיוק מאפיין את החומר הזה או איזה יתרונות יש לו לעומת האלטרנטיבות.

 

מאפיינים של איטום גגות בזפת

זפת היא חומר איטום זול שהמחיר שלו יכול להיות נמוך בחצי מהעלות של יריעות וחומרים ביטומניים. חוץ מהמחיר האטרקטיבי, נוח ליישם איטום גגות בזפת ולכן קבלני איטום רבים מציעים את השירות בזמינות גבוהה.

העבודה עם הזפת פשוטה, היא לא אורכת הרבה זמן והיא גם לא מחייבת מיומנות מיוחדת או ציוד יוצא דופן. ברור שתמיד עדיף לבחור את קבלן האיטום הכי אמין ואף להיזהר מהטמפרטורות הגבוהות של הזפת החמה, אך עקרונית הפרויקט עצמו מסתיים מהר וביעילות.

כמו כן, כדאי להזכיר את היתרונות של איטום בזפת עבור כל סוגי הגגות: בעוד סוגים מסוימים של חומרי איטום מתאימים רק לגגות מסוימים או לחידוש גגות שכבר בוצעה עליהם עבודת איטום עם אותו חומר, הזפת מתאימה גם לגגות עמוסים ואפילו אם הנגישות אליהם מוגבלת.

 

חסרונות של איטום גגות בזפת

הצד השני של המטבע מתאר את החסרונות של איטום גגות בזפת וגם אותו צריך להביא בחשבון. אם רוצים לקבל החלטה מושכלת לגבי סוג החומר שבו משתמשים על מנת לאטום את הגג לפי התנאים הקיימים בו ובהתאם למסגרת התקציב, כדאי להתייחס לחסרונות הבאים של הזפת:

  • היא דורשת תחזוקה תקופתית וחזרה על האיטום כל 3-5 שנים
  • הזפת מתרחבת בחום ומתכווצת בקור, מה שהופך את העמידות שלה למוגבלת בהשוואה ליריעות ביטומניות
  • יש סוגים רבים של זפת שלא עומדים בתקן הישראלי

 

הדרך להתגבר על החסרונות ולהבליט עדיין את היתרונות של איטום גגות בזפת היא להתייעץ עם קבלנים אמינים, מוסמכים ומורשים. באופן הזה ניתן לא רק לרכז את כל השלבים השונים של התהליך תחת קורת גג אחת, אלא גם לדאוג מראש לשימוש בזפת שעומדת בתקן המבוקש. כמו כן, אפשר להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי מידת ההתאמה של הזפת לסוג הגג ולתנאים שקיימים בו.

 

שלבים של איטום גגות בזפת

השלב החשוב ביותר לצורך יישום נכון של הזפת ואיטום מלא של הגג הוא להכין אותו מראש. הכנה טובה של הגג משפיעה בטווח הקצר על היכולת של הזפת להיצמד לתשתית, בעוד בטווח הבינוני והארוך היא קובעת עד כמה האיטום יהיה עמיד למרות שהוא חשוף לפגעי מזג האוויר, למים עומדים, לגשם ולשמש.

אלו למשל השלבים המרכזיים שבאמצעותם מכינים את הגג ואז אוטמים אותו עם זפת:

  1. מנקים באופן יסודי את כל הגג – קודם צריך להזיז ולרוקן חפצים מהגג. הריקון של הגג חייב להיות כמה שיותר מלא, כדי למנוע הפרעות ליישום האחיד של הזפת. אמנם היתרון של הזפת הוא שניתן להשתמש בה כאמור גם על גגות עמוסים, אבל עדיין עדיף לנסות לרוקן אותם. הריקון מתמקד בין היתר בהזזת פאנלים סולאריים, מערכות חשמל, מזגנים, דודים ואנטנות.
  2. קילוף חומרי איטום ישנים – אחרי שמסירים אביזרים ומכשירים מיותרים מהגג, אפשר לקלף חומרי איטום ישנים. המטרה של קילוף חומרי האיטום היא להגיע למצב שבו חושפים את התשתית ומכינים אותה לקראת האיטום החדש. יש להתמקד בקילוף של סיד, חומרי איטום ישנים או חומרים אחרים. אם יש על הגג מרזבים, צריך להרחיב אותם עד לגודל המקורי על מנת להבטיח שמי הגשמים יתפנו כמה שיותר מהר וכדי למנוע מצב של מים עומדים.
  3. יישום זפת – בשלב הבא מיישמים בפועל את הזפת המתאימה לצורך איטום של הגג. את הזפת מיישמים תוך שמירה על כללי הזהירות ובתהליך עקבי ואיטי. חשוב לבצע את הזיפות של הגג על פי הנחיות היצרן ולשמור על מרחק על מנת לא לקבל כוויה מהטמפרטורות הגבוהות של הזפת החמה.
  4. בדיקת הצפה – השלב האחרון של איטום גג בזפת הוא בדיקת הצפה. המטרה של בדיקת הצפה היא לוודא שאין נזילות מים, כאשר אם מזהים כאלה צריך לתקן אותן כמה שיותר מוקדם. מבחינת הלקוחות, בדיקת הצפה היא חשובה כי בעזרתה אפשר להטיל את האחריות ואת העלות של התיקון על הקבלן.

 

מחירים של איטום גגות בזפת

את המחיר של איטום גגות בזפת קובעים לפי הגודל של הגג ומורכבות העבודה. ככל שהגג גדול יותר כך לדוגמא המחיר למ"ר יירד, אבל העלות של פירוק דודים וקולטים עשויה להיות גבוהה. חוץ מזה, צריך להביא בחשבון את הנגישות כי מעלים את הזפת לגג בחבית גדולה ואחרי החימום. טווח המחירים עומד על 35-50 ש"ח למ"ר. אחרי הזפת מבצעים סיוד שמלבין את הגג ומשלמים עוד כ-4-6 ש"ח למ"ר.

אם כבר בוצעו עבודות איטום כאלה, אם אי אפשר ליישם יריעות ביטומניות ואם התקציב משחק תפקיד חשוב.

מקבלים אחריות של 3-5 שנים לעבודות איטום בזפת.

מסיידים ומלבינים את הגג. כמו כן, מבצעים תחזוקה שנתית כדי לוודא שאין נזילות או בעיות באיטום הקיים.

חומרים ביטומניים, אקריליים או פולימריים. את החומר בוחרים לפי התקציב ותנאי הגג מבחינת התשתית שכבר קיימת.

אז מה היה לנו?