מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

מה צריך לדעת על ריצוף גג?

המטרה של ריצוף גג יכולה להיות ניצול טוב יותר של שטח הגג, השבחת ערך הנכס או החלפת הריצוף הישן. עם זאת, יש כמה דברים שכדאי לדעת מבחינת אישור קונסטרוקטור ובדיקת הצפה ואסור לשכוח כמובן את האיטום. אז מאיפה מתחילים וכמה זה עולה? הנה כל התשובות.

השאלה מה צריך לדעת על ריצוף גג חוזרת על עצמה אצל מי שיש להם שטח פתוח והם מעוניינים לנצל אותו טוב יותר. אבל בניגוד למרפסת שנתפסת כחלק מהבית ואף מרוצפת בדירות חדשות על ידי הקבלן, המצב עם הגג הוא מעט אחר. כמו כן, לריצוף של הגג יש השפעה מהותית על היכולת שלנו להשיג בידוד תרמי ואיטום מפני חדירת מים, רטיבות ונזקים אחרים.

בנוסף, רבים מאיתנו שואלים את עצמם מה צריך לדעת על ריצוף גג כאשר הם מבצעים שיפוץ. כאן לא מדובר בהכרח על בניית גג חדש ואז ריצוף שלו, אלא על ריצוף של הגג הקיים על מנת לנצל את השטח שלו בצורה טובה יותר. באותה הזדמנות, כדאי לבדוק מה צריך לדעת על ריצוף גג על מנת להשביח את ערך הנכס ולהעלות אותו בעשרות אחוזים.

 

מה צריך לדעת על ריצוף גג ישן?

ההבדל העיקרי הוא בין השאלה מה צריך לדעת על ריצוף גג קיים וישן לבין ריצוף של גג חדש. בעוד בגג חדש קל ומהיר יחסית לבצע את הריצוף כי התשתית כבר מוכנה, בריצוף של גג ישן יכול להיות שיהיה צורך לפרק את המרצפות. הפירוק של המרצפות מתומחר בנפרד והוא משפיע גם על משך הזמן שעובר מרגע תחילת הפרויקט עוד שהוא מסתיים.

עוד הבדל בא לידי ביטוי במחיר. אם צריך להוריד את הריצוף הישן ואי אפשר להדביק עליו את הריצוף החדש, חייבים לוודא שהאיטום מספיק טוב. גם זה מתומחר בנפרד ומייקר את הפרויקט בעוד כמה אלפי שקלים.

 

שיקולים לפני ריצוף גגות

היתרון בזה שרבים שואלים מה צריך לדעת על ריצוף גג הוא שיש תשובות שחוזרות על עצמן. הנה לדוגמא כמה שיקולים שהם תמיד חלק בלתי נפרד מהתהליך, בלי קשר לשאלה למה בעצם רוצים לרצף את הגג:

  1. קבלת אישור קונסטרוקטור – הדבר החשוב ביותר הוא לעבוד בצמוד אל בעלי מקצוע על מנת לקבל מהם אישורי בטיחות והנדסה. את האישור הכי קריטי בהקשר הזה מקבלים מקונסטרוקטור, כי הריצוף מוסיף עוד משקל שאותו הגג אמור לסחוב. אם הגג לא מתאים לסוג הריצוף מבחינת העומס, חייבים להתייעץ עם קונסטרוקטור ולמצוא פתרונות. לאחר מכן ניתן לקבל אישור מסודר ולוודא שהתשתית מתאימה כי הגג עמיד בעומסים.
  2. בדיקת הצפה – האיטום נמצא על הגג עצמו ומתחת לריצוף. אם קיימת בעיית איטום, צריך לפרק את הריצוף על מנת להגיע אליה ולתקן אותה. מה שעושים כדי לחסוך בהוצאות זה לבדוק שהאיטום תקין עוד לפני שמתחילים את הריצוף. איך בדיוק? מבצעים בדיקת הצפה וממתינים 72 שעות לפחות כדי לראות שאין נזילות ושמים לא חודרים מאף מקום.
  3. ניקוז – אחת התשובות החשובות ביותר לשאלה מה צריך לדעת על ריצוף גג עשויה להפתיע את מי שאינם מגיעים מהתחום ומכירים אותו, כי היא מתייחסת דווקא לסוגיית הניקוז. ממנה אנו לומדים למשל עד כמה חשוב שהניקוז יהיה יעיל, שיהיה שיפוע של כ-1.5 ס"מ לכל מטר גובה ושהמרזבים יהיו פתוחים. בלי תנאי ניקוז כאלה, המים העומדים עלולים לגרום נזקים לריצוף ולחדור גם דרך שכבת האיטום.

 

מה צריך לדעת על ריצוף גג מבחינת הדבקה?

ריצוף של הגג אפשר לבצע באמצעות הדקה על גבי הריצוף הקיים, או ריצוף מחדש. במידה והגג מרוצף, הדבקה על התשתית אמורה לחסוך בהוצאות ואף למנוע רעש ולכלוך כי אין צורך לפרק את הריצוף. מנגד, אפשרות אחרת היא לפרק בכל זאת את הריצוף הקיים כדי להחליף אותו לגמרי.

היתרון של ריצוף גג מחדש בא לידי ביטוי ביציבות ובמראה מעודכן. ריצוף שמותקן על התשתית תמיד יהיה בטיחותי, חזק ויציב יותר והוא גם מאפשר לשמור על מראה אחיד וחדש לפי הטעם האישי של כל אחד ואחת מאיתנו. החיסרון הוא שהמחיר גבוה וזמן העבודה ארוך, מה גם שאם המצב יחסית סביר – ההשקעה עלולה להיות מיותרת.

לשם השוואה, היתרונות של הדבקה על גבי הריצוף הקיים הם מהירות גבוהה ומחיר נמוך. אבל גם כאן יש חסרונות, כמו למשל זה שהריצוף יהיה פחות יציב ושמעמיסים עוד משקל. חוץ מזה, לא ניתן כאמור לבדוק את האיטום אחרי שההדבקה מסתיימת.

 

מה צריך לדעת על ריצוף גג מבחינת סוג המרצפות?

ריצוף גג צריך להיות עם מרצפות אנטי סליפ שמונעות החלקה. ההבדל בין מרצפות כאלה לבין מרצפות רגילות הוא במפרט, בעמידות בפני רטיבות, בחוזק ובחספוס. ספציפית, אפשר לדוגמא לרצף את הגג עם ריצוף מסוג גרניט פורצלן או להשתמש בקרמיקה.

בדיקה של המרצפות אחת ליד השנייה תעזור לכם לוודא שהן תקינות עוד לפני שמתחילים לבצע את הריצוף. זו בדיקה שאותה ניתן לערוך בצורה עצמאית, או להטיל את האחריות על קבלני גגות שאנחנו סומכים עליהם. אם לא יודעים איזה גגן לבחור על מנת לבצע את הריצוף, רצוי להתייעץ עם חברים ומשפחה ולקבל כמה שיותר המלצות אובייקטיביות ואמינות.

לסיכום, כל מה שצריך לדעת על ריצוף גג יעזור לנו להשלים את הפרויקט בלי לחרוג מתוך מסגרת התקציב. יש המון סיבות טובות לרצף מחדש את הגג וגם יתרונות שאותם ניתן להשיג, אך כדאי לבחון היטב את התהליך. לאחר מכן, יש לוודא שמי שמבצעים את הריצוף הם אכן בעלי מקצוע שמתמחים בכך.

תלוי אם מדובר בריצוף חדש או בהדבקה, מה גודל הריצוף, מה גודל הגג ומה גובה הבניין. בנוסף, נגישות מוגבלת עלולה לייקר את הפרויקט.

הטווח המשוער הוא 85-800 ש"ח למ"ר, כאשר הפער המשמעותי ביותר נובע מהשאלה האם משתמשים במנוף כדי לפנות את הפסולת.

2-5 שנים, ללא כיסוי לשברים כתוצאה מחבלה או תנודות של הבניין.

רק קבלנים שמתמחים בריצוף גגות. כמו כן, יש לוודא שהם יודעים איך לבצע בדיקת הצפה כדי למנוע נזקי מים, רטיבות ולחות.

אז מה היה לנו?