מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

איטום גג בגשם

החורף בישראל אמנם קצר יחסית, אבל הוא עלול להיות גשום וסוער. הפתרון בתחום של איטום גגות הוא להשתמש בחומרים המתאימים, לעבוד מהר, להכין את הגג לאיטום ולהמתין לכמה ימים של הפוגה בגשמים. בנוסף, חשוב מאוד לא לוותר על בדיקת הצפה גם בלי קשר לגשם כדי לוודא את יעילות האיטום וההרמטיות שלו.

קיימים סוגים שונים של חומרי איטום שבהם אפשר להשתמש על מנת למנוע חדירת מים ונזילות למבנה דרך הגג. המטרה של חומרי האיטום היא להצליח לעמוד ברטיבות המצטברת לכל אורך השנה ובעיקר להתמודד ביעילות עם המים העומדים על הגג בחורף. בין אם הניקוז דרך המרזבים של הגג יעיל ובין אם קיימת בעיה חמורה יותר שמחייבת יצירת שיפועים על גג בטון ופתיחת מרזבים סתומים, לאופן שבו מיישמים את החומרים המתאימים יש השפעה דרמטית על האיטום ועל התוצאות שלו.

הבעיה היא שלא מספיק לבחור את חומרי האיטום המתאימים ולהביא בחשבון גם את התשתית הקיימת בגג או את התקציב. לצד השיקולים החשובים הללו, חייבים להתייחס לעונות השנה: איטום גג בגשם ובחורף יהיה יקר יותר מאשר איטום דומה בקיץ. יתרה על כך, ימי הגשם עלולים לפגוע ביעילות של האיטום ואף למנוע לחלוטין את האפשרות ליישם את החומרים השונים על הגג עצמו.

 

איך מבצעים איטום גג בגשם?

למרות שלא כדאי להמתין בחורף אלא לבצע את האיטום בקיץ או מקסימום בעונות המעבר, לא תמיד זה אפשרי. במידה ואכן רוצים לתאם שירותי איטום גג בגשם, יש כמה דגשים שחשוב להקפיד עליהם:

  1. הכנת הגג – הכנה של הגג לאיטום חשובה ורלוונטית לכל אורך השנה. מטרת ההכנה היא להבטיח שחומרי האיטום ייצמדו טוב יותר אל הגג ושאלו יהיו חומרים מאותה משפחה. רק אם חומרי האיטום הם מאותה משפחה, ניתן להבטיח שהם ייצמדו אחד לשני אפילו אחרי הסרת האיטום הישן. מלבד העניין עם חומרי איטום, צריך להכין את הגג על ידי הסרת והזזת מזגנים, דודים, מכשירי חשמל או אביזרים שעלולים להפריע. זה כמובן קשה יותר בגשם מאשר כאשר מזג האוויר יבש ונעים, אבל לא בלתי אפשרי.
  2. בחירת התזמון המתאים – כל חומרי האיטום מחייבים המתנה של כמה שעות מינימום לצורך ייבוש מלא. התוצאה היא שאי אפשר לבצע את האיטום תוך כדי ירידת הגשם, אלא רק להמתין להפוגה של כמה ימים בין המשקעים. אם בוחרים את התזמון המתאים ניתן יהיה להמשיך את החורף בראש שקט ולמנוע עוד נזקי הצפות ורטיבות לתשתית, למבנה ולקירות.
  3. ניקוז מי הגשמים מהגג – אחד הדברים שאפשר לעשות על מנת לקצר את משך הזמן שעובר מהרגע שבו יוצרים קשר עם בעלי מקצוע ועד שמסיימים פרויקט של איטום גג בגשם הוא לדאוג לניקוז מי הגשמים. את הניקוז כן אפשר לבצע תוך כדי הגשם, בעיקר על ידי פתיחת המרזבים ומניעת סתימות. אם רוצים גם להוסיף שיפועים לניקוז יעיל של המים, יכול להיות שלא תהיה ברירה אלא להמתין שוב להפוגה בגשמים.

 

השפעת חומרי האיטום על העמידות

היכרות עם הבדלים בין סוגים שונים של חומרי איטום יכולה לעזור להתאים אותם למטרות שאותן מנסים להשיג. קודם קובעים את מסגרת התקציב, לאחר מכן מביאים בחשבון את תנאי הגג הקיימים ואז מתייעצים עם בעלי מקצוע. בין לבין, אפשר לבדוק כיצד חומרי האיטום השונים מושפעים מהרטיבות ואיזה מהם הכי מתאימים לגגות שאינם מקורים וחשופים להמון גשמים.

גגות של בתים פרטיים או בנייני מגורים משותפים באזור הצפון למשל כדאי לאטום עם יריעות ביטומניות. למרות שהמחיר של איטום ביריעות ביטומניות גבוה יותר לעומת איטום בחומרים אחרים, הוא מייצג השקעה משתלמת שמונעת נזקים בלתי הפיכים לרכוש, לתשתית, לציוד האישי ועוד. לשם השוואה, בערים חמות כמו באר שבע או אילת אפשר להסתפק בזיפות גגות בלבד ולדאוג להלבנה וסיוד.

 

פערי מחירים בין שיטות איטום גגות בגשם ובקיץ

הביקוש לשירותי איטום בחורף גבוה יותר מאשר בקיץ ולכן המחירים עולים. חוץ מההבדל במחיר, צריך לזכור שקשה יותר להבטיח זמינות גבוהה של קבלני איטום אחרי שהחורף מתחיל ואפשר כבר לראות את נזקי המים והרטיבות בגגות ובקירות. לכן ההמלצה העקרונית היא לא להמתין עד לאיטום גגות בגשם אלא לעשות את זה מראש.

מבחינת המחירים עצמם, קיימים פערים של 10%-15% בין החורף והקיץ. גם אם משתמשים בדיוק באותן שיטות איטום, פערי המחירים עשויים להיות משמעותיים ולהטות את הכף. חוץ מזה, המחירים מושפעים מסוג חומרי האיטום שבהם משתמשים ומגודל הגג. ככל שהגג גדול יותר, כך המחיר לכל מ"ר צפוי לרדת.

 

אחריות על איטום גג בגשם

השאלה שחוזרת על עצמה אצל המון אנשים היא האם יש קשר בין איטום גג בגשם או בקיץ לבין תקופת האחריות שמקבלים. מצד אחד, ברור מאליו שקשה יותר ליישם את חומרי האיטום השונים במהלך החורף ושהעובדה שיורד גשם פוגעת בעמידות שלהם. מצד שני, קבלני איטום אמינים לא אמורים לנצל את זה על מנת לצמצם את תקופת האחריות – אלא להפך.

במילים אחרות, קבלן איטום מיומן שגם יודע איך לנצל את ימי ההפוגה כדי לבצע איטום גג בגשם יכול להציע בדיוק את אותה תקופת אחריות כמו קבלן שיבצע עבודה דומה בקיץ. בסופו של דבר, מה שמשפיע על האחריות אלו בעיקר חומרי האיטום שבהם משתמשים והמאפיינים שלהם.

מחכים להפוגה בגשמים. בינתיים, משפרים את הניקוז, מבצעים שיפועים ופותחים מרזבים סתומים.

עמידות חומרי הגלם, ההתאמה שלהם לתשתית של הגג והמחיר.

יריעות ביטומניות, חומרים אקריליים, חומרים פוליאוריטניים וזפת. בנוסף, יש הבדל בין יריעות ביטומניות שאותן מיישמים באמצעות הלחמה והדבקה לבין חומרים ביטומניים שאפשר ליישם במריחה.

תלוי בגודל הגג ובשיטת האיטום. איטום ביריעות ביטומניות דורש 2-3 ימי עבודה, בעוד זיפות גגות אפשר לבצע תוך יום אחד בלבד.

כן. ככל שחומרי האיטום איכותיים יותר, כך תקופת האחריות תהיה ארוכה יותר. לכן לא כדאי להתפשר על איכות חומרי האיטום ועל המקצועיות של הקבלן, גם אם מבצעים איטום גג בגשם וגם אם עושים את זה בעיצומו של הקיץ.

אז מה היה לנו?