מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

מהם סוגי איטום הגגות?

קיימים ארבעה סוגים מרכזיים של חומרים שבהם משתמשים על מנת לבצע איטום גגות. במאמר הבא נציג את המאפיינים המרכזיים של כל סוג של חומר, נבין לאן הוא מתאים ונסביר איך בוחרים את בעלי המקצוע שיכולים ליישם את חומרי האיטום בצורה היעילה, המהירה והמשתלמת ביותר.

השאלה מהם סוגי איטום הגגות חוזרת על עצמה לעיתים קרובות בגלל שהיא משפיעה על כל אחד ואחת מאיתנו. ראשית, כדאי שנדע למשל מהם סוגי איטום הגגות אם אנחנו מתכננים לבנות בית חדש או לשפץ דירה קיימת. בכל אחד מהמקרים האלה, סוג החומר שבו נשתמש על מנת לאטום את הגג ישפיע בצורה דרמטית על איכות החיים שלנו. אם אנחנו רוצים שהאיטום יהיה אפקטיבי, כדאי ליישם את החומרים הנכונים והמתאימים כבר בשלבי התכנון והבנייה.

שנית, יכול מאוד להיות שנרצה לדעת מהם סוגי איטום הגגות על מנת לטפל בבעיות קיימות. בעיות אלו חוזרות על עצמן למרבה הצער לעיתים קרובות מאוד, בגלל בעיות איטום מקוריות או בגלל ליקויי בנייה. כמו כן, בהחלט ייתכן שנשאל את עצמנו מהם סוגי איטום הגגות כי זיהינו שיש דליפת מים, משום שאנחנו רואים שהאיטום אינו הרמטי בחלקים מסוימים של הגג או בגלל שמופיעים כתמי עובש, פטריות וריחות טחב באזורים הקרובים אל התקרה.

 

הבדלים בין סוגי איטום הגגות

היכרות עם הבדלים בין סוגים שונים של חומרי איטום הגגות היא לפיכך חלק בלתי נפרד ממערכת השיקולים של אנשים פרטיים ושל בעלי מקצוע. ההבדל הוא שאנשים פרטיים רוצים לדעת מהם סוגי איטום הגגות כדי לחסוך בהוצאות, בעוד בעלי מקצוע עושים את זה על מנת להגדיל את הסיכוי להתאמה אופטימאלית בין סוג החומר שאותו הם בוחרים לבין סוג התשתית.

באופן עקרוני, ניתן לראות שהתשובה לשאלה מהם סוגי איטום הגגות מתחלקת ל-4. קיימים ארבעה סוגים מרכזיים של חומרי איטום שבהם אפשר להשתמש ולכל אחד מהם יתרונות אחרים ותכונות שונות. מכאן והלאה, כל שנותר הוא להיכנס אל עובי הקורה ולהבין במה בדיוק מדובר:

 

חומרי איטום ביטומניים

יריעות ביטומניות נחשבות לפתרון הכי יעיל עבור איטום של כל סוגי הגגות. היריעות הביטומניות מחזיקות מעמד תקופה ארוכה שיכולה להגיע עד 10-15 שנה, הן לא דורשות שום סוג של תחזוקה מיוחדת והן עמידות גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים. החיסרון של יריעות ביטומניות בא לידי ביטוי בעלות גבוהה יחסית, אבל צריך להתייחס אליהן בתור השקעה ולא כהוצאה רגילה.

 

חומרים פולימריים

מבחינת חומרים המיועדים להתזה או לשימוש באמצעות רולר ומברשת, הדגש הוא על הבדלים בין סוגים שונים של חומרים פולימריים. בעבר למשל היה אפשר לדעת מהם סוגי איטום הגגות רק לפי כושר העמידות, אבל כיום קיימים חומרים פולימריים שמוכיחים את עצמם גם מול מים עומדים.

כאשר מיישמים את שיטת האיטום עם חומרים פולימריים משולבים ומתקדמים על בסיס מים, משיגים כושר גישור גבוה על פני סדקים בתשתית, גמישות בטמפרטורות נמוכות של עד מינוס 30 מעלות וייבוש מהיר במיוחד.

 

חומרים אקריליים

החומרים האקריליים מאז ומעולם הציעו את התמורה הטובה ביותר למחיר. מצד אחד, העלות שלהם נמוכה יחסית. מצד שני, הם עדיין נחשבים עמידים ורבים בתחום האיטום מתייחסים אליהם בתור פתרון קלאסי לאיטום של כל סוגי הגגות.

הבעיה היחידה היא שהחומרים האקריליים לא מסוגלים להתמודד עם מים עומדים. זה אומר שאם יש נזילה בגג ולא זיהינו אותה בזמן, או שהמרזב סתום ולכן הוא לא מפנה את המים שעומדים על הגג, כנראה שנראה מהר מאוד סימנים לנזילות ודליפות מים גם בתוך הבית.

 

זפת

אין אפשרות לענות על השאלה מהם סוגי איטום הגגות בלי להזכיר את הזפת. זהו החומר הכי מהיר, אמין וקל ליישום, אבל גם הכי פחות עמיד מבין האפשרויות השונות שעל הפרק.

יתרה על כך, יש לקחת בחשבון את הצבע השחור העז של הזפת ואת המשמעות מבחינת העמידות של החומר הזה. בגלל שהזפת היא שחורה, צריך לבצע הלבנה וסיוד על כל שטח הגג. ההלבנה והסיוד מתומחרים מטבע הדברים בנפרד והם עלולים להפוך את הפרויקט של איטום גגות לפחות משתלם כלכלית.

 

פרמטרים לבחירה נכונה של חומרי איטום

השלב הבא בתשובה לשאלה מהם סוגי איטום הגגות היא איך לבחור אותם. כאן צריך קודם כל להתייחס לתקציב של כל אחד ואחת מאיתנו. אם לדוגמא אין בכלל בעיית תקציב, סביר להניח שנרצה ליישם חומרים פולימריים משולבים או יריעות ביטומניות. אבל אם התפקיד משחק תקיד חשוב או שמדובר על דירה שכורה, אולי נעדיף זיפות גגות או יישום של חומרים אקריליים לתקופה קצרה יותר.

שיקול אחר ולא פחות חשוב הוא מצב הגג. באופן עקרוני, צריך לדעת מהם סוגי איטום הגגות גם על מנת לבחור אותם נכון – אבל גם בגלל שרק חומרים מאותה משפחה יכולים להיצמד אחד לשני בצורה הרמטית. אז אם למשל לא יודעים איזה חומרי איטום היו על הגג, אין ברירה אלא להתייעץ עם בעלי מקצוע ולבדוק את זה.

 

הכנת הגג לקראת חומרי האיטום

לא משנה באיזה חומרי איטום משתמשים, תמיד צריך להכין את הגג לקראת הפעולה. קודם מנקים היטב את הגג, לאחר מכן מסירים שאריות של חומרי איטום קודמים ואז מפנים דודים, מערכות סולאריות, מזגנים וכן הלאה. בשלב הבא מורחים שכבת יסוד ראשונית וממתינים לייבוש.

אחרי שהגג מתייבש, ניתן ליישם את היריעות או את חומרי האיטום האחרים שנבחרו. מבצעים את האיטום על כל שטח הגג, מציפים אותו במים ובודקים אם יש נזילות. במידה וקיימות נזילות, מבצעים תיקון מקומי בסמוך למועד העבודה.

מכון התקנים ממליץ על יישום יריעות ביטומניות לאיטום גגות בעובי של 5 מ"מ. עובי קטן מזה עשוי להיות זול יותר, אבל גם פחות אפקטיבי.

הזפת היא הזולה ביותר ועלותה כמה עשרות שקלים למ"ר, בעוד יישום יריעות ביטומניות יכול להגיע למחיר של כ-120 ש"ח למ"ר.

תלוי בחומר. האחריות על יריעות ביטומניות היא כ-10 שנים, לעומת האחריות על זפת שהיא לרוב כ-5-7 שנים.

חשוב לבצע בדיקת איטום לפני החורף.

אז מה היה לנו?