מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

חומר לאיטום גגות

קיימים סוגים שונים של חומרים שבהם אפשר להשתמש על מנת לאטום את כל סוגי הגגות. בשביל לבחור נכון את הפתרון הרלוונטי, הכי חשוב להשוות בין חומרים אקריליים רגילים על בסיס מים, חומרים פוליאוריטניים על בסיס ממיסים וחומרים פולימרים משולבים שמסוגלים להתמודד גם עם מים עומדים. לאחר מכן, מביאים בחשבון את מצב הגג וכמובן את התקציב.

איטום גגות הוא פעולה שמתבצעת עוד בשלב הבנייה. לא משנה איזה סוג של גג בונים, מאוד חשוב לאטום אותו על מנת למנוע את חדירת המים אל תוך המבנה. אם מונעים דליפות ונזילות מים אל תוך המבנה, מגנים על התשתית מפני שחיקה ומפני הצטברות של סימני עובש, פטריות, ריחות טחב ונזקים בריאותיים. יתרה על כך, האיטום קריטי כי הוא משמש בתור הכלי העיקרי להגנה על הגג בפרט ועל המבנה בכלל בפני קריסה.

הבעיה היא שלא כל מי שזקוקים לפתרונות ושירותי איטום אכן יודעים כיצד לבחור אותם. בפועל, יש שורה ארוכה של הבדלים בין חומרי איטום שבהם צריך ואפשר להשתמש. על מנת להשיג את החומרים המתאימים ביותר וליהנות מהיתרונות שלהם, צריך להשוות בין הפתרונות שעל הפרק על פי המפרט הטכני המלא המתואר על ידי היצרן. בשלב הבא, נכנסים אל עובי הקורה ובוחרים חומר לאיטום גגות לפי שיקולים רלוונטיים: תקציב, מצב הגג והמלצות של בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו.

 

הבדלים בין קטגוריות של חומרים לאיטום גגות

היכרות עם סוגים שונים של חומרי איטום יכולה לסייע גם לבניית גגות וגם לתחזוקה שלהם. הנה למשל חלוקה כללית של חומר לאיטום גגות לקטגוריות שונות, שמתוכה אפשר להבין מה כל סוג של חומר מציע למי שעומדים להשתמש בו:

  1. חומרים אקריליים רגילים – החומרים האקריליים הרגילים מבוססים על מים. זה אומר שהם בעלי תכונות טובות, שהמחיר שלהם יחסית נמוך ושהעמידות שלהם בהחלט יכולה להבטיח יישום של חומר לאיטום גגות למשך כמה שנים טובות. מנגד, החיסרון של חומרים אקריליים על בסיס מים בא לידי ביטוי בכך שהם לא עמידים בפני מים עומדים. זה אומר שאם למשל יש נזילת מים על הגג שאותה לא זיהינו בזמן, שאם המזרבים סתומים ושאם הפינוי של המים לא מבוצע יחסית מהר – חומרי האיטום יתרככו ויפסיקו להיות יעילים.
  2. חומרים פוליאוריטניים על בסיס ממיסים – אפשרות אחרת ליישום של חומר לאיטום גגות כוללת את הקטגוריה של החומרים הפוליאורטיניים על בסיס ממיסים. אלו חומרים שגם בהם משתמשים כבר שנים רבות כחלק בלתי נפרד מתוך מערכת איטום לגגות, אך לאחרונה החלו חידושים טכנולוגיים להשפיע ולשפר את היעילות שלהם. בנוסף, יש להפריד בין חומרים פוליאורטיניים אליפטיים לבין חומרים פוליאורטיניים ארומטיים: הקבוצה הראשונה נחשבת איכותית יותר כי היא כוללת חומר לאיטום גגות שעמיד בפני קרני השמש ומומלץ במיוחד לישראל, בעוד הקבוצה השנייה זולה יותר אך נוטה להצהיב לאחר תקופה יחסית קצרה.
  3. חומרים פולימריים משולבים – החידוש הכי מרתק מבחינת חומר לאיטום גגות בא לידי ביטוי בתמהיל שמכיל פולימרים איכותיים על בסיס מים. אלו חומרים שעמידים גם בפני מים עומדים, עם כושר גישור גבוה ועם עמידות גבוהה בפני קרני השמש. המחיר שלהם אמנם יקר לעומת חומר לאיטום גגות, אבל הם מצליחים להתגבר על כל החסרונות של החומרים האחרים ולהציג רק את היתרונות. כמו כן, זהו חומר לאיטום גגות ידידותי למשתמש ולסביבה כי הוא מבוסס על מים הוא אינו רעיל או גורם נזק לעובד שמיישם אותו או לבני אדם שנמצאים בסביבתו. חוץ מזה, שווה לציין שמדובר על חומר איטום שמתייבש מהר מאוד.

 

כך בוחרים חומר לאיטום גגות

היכרות עם המאפיינים השונים של כל סוג של חומר היא חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. בשביל לבחור נכון את החומר הרלוונטי, מסתכלים על המאפיינים השונים ולאחר מכן מתייעצים עם בעלי מקצוע. התייעצות עם בעלי מקצוע היא עניין חשוב ורלוונטי, כי בעזרתה אפשר למשל להתאים את סוג החומר שבו בוחרים להשתמש למצב הגג.

מצב הגג קובע באיזה חומר הכי כדאי להשתמש לפי איטום קודם שנעשה בו בעבר: חומרים מאותה משפחה נצמדים הכי טוב אחד לשני, בעוד חומרים מקטגוריות שונות לא ישיגו את כושר ההיצמדות הרצוי. בשביל לבחור נכון את החומר הרלוונטי, מתאימים למשל חומרים אקריליים לחומרים אקריליים, חומרים ביטומניים לחומרים ביטומניים וכן הלאה.

מלבד סוג החומר שבו השתמשו בעבר על מנת לאטום את הגג, יש להביא בחשבון את המצב שלו גם מבחינת לכלוך או מכשירי חשמל שיש עליו. אי אפשר לאטום את הגג לפני שמפנים אותו מדודים, מערכות סולאריות, מזגנים וכן הלאה. אחרי הפינוי, חובה לנקות בצורה הרמטית את הגג ולדאוג שלא יהיה עליו לכלוך, אבק ועלים יבשים. רק אם הגג נקי לגמרי, חומרי האיטום ייצמדו אליו היטב.

 

הבדלי מחירים בין חומרים לאיטום גגות

החדשות הטובות הן שניתן לחסוך בהוצאות באמצעות התייעצות עם בעלי מקצוע וקבלת הצעת מחיר מפורטת. בדרך כלל נהוג להסתכל רק על השורה התחתונה, אבל אפשר למשל לבדוק איזה סוג של חומר לאיטום גגות מגיע עם תקופת אחריות ומה היא כוללת. חוץ מזה, קיימים פערי מחירים בין החומרים – אבל הדבר הנכון לעשות הוא להסתכל עליהם בתור השקעה משתלמת ולא בתור הוצאה רגילה.

בחירה נכונה של חומר איטום היא השקעה משתלמת כי הם יכולים להחזיק מעמד לתקופה ארוכה. אם החומרים עושים את העבודה שלהם ואוטמים הרמטית את הגג, לא צריכים לדאוג מפני חדירת מים ונזקים בלתי הפיכים לרכוש, למכשירי החשמל ולתשתית.

בהתזה, באמצעות רולר או בהברשה. שיטת היישום של כל חומר נבחרת לפי המלצות היצרן ולפי רמת הנגישות של הגג. אם הגג לא נגיש, אפשר להשתמש בהתזה גם על מנת להגיע לאזורים מרוחקים.

ממתינים לייבוש מלא ומבצעים בדיקת הצפה. אם מגלים שיש נזילה או דליפת מים, מבצעים תיקון מקומי.

לפי התשתית הקיימת והתקציב. כמו כן, מסתכלים על החומרים הקודמים שבהם השתמשו כדי לאטום את הגג.

המחיר, העמידות, כושר ההיצמדות וההתאמה לסוגים שונים של תשתיות. בנוסף, כל סוג של חומר מיושם אחרת.

אז מה היה לנו?