מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים?

הדרך הכי טובה ליצור ניקוז אפקטיבי עבור גג רעפים היא להביא בחשבון את השיפוע. בשביל להשיג את המטרה ניתן לבדוק מה קובע התקן הישראלי, להתאים את השיפוע לסוג הרעפים וכמובן להתייעץ עם בעלי מקצוע. לאחר מכן, יש לדאוג לניקוז דרך מרזבים פתוחים ולא יזיק גם לבצע איטום על מנת למנוע מהמים לחדור פנימה אל תוך המבנה.

ניקוז טבעי מתבצע כאשר יש שיפוע. באמצעות השיפוע ניתן להוביל את המים ממקום מסוים בגג אל מקום אחר, שהוא בדרך כלל הפתח של המרזבים. לאחר מכן המים זורמים במרזבים עד פתחי הניקוז שנמצאים בתחתית המבנה, שהם בעצמם יכולים להיות מחוברים אל נקודות השפך וההטמנה. עם זאת, יש הבדל כמובן בין האופן שבו מבצעים שיפוע או ניקוז על כל סוג של גג.

ספציפית בגג רעפים צריך לדאוג לשיפוע שמתאים למטרות שאותן מנסים להשיג ולמאפיינים של התשתית עצמה. קודם כל, מתייעצים עם בעלי מקצוע ובודקים מה קובע התקן עוד בשלבים המוקדמים של בניית גג רעפים או שיפוץ מבנה קיים. שנית, צריך לוודא אחרי תקופה מסוימת שהניקוז אכן אפקטיבי. בנוסף, כדאי לנצל את ההזדמנות כדי לדעת גם כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים וגם איך אוטמים אותו.

 

כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים מבחינת התקן?

היכרות עם התקן הישראלי יכולה להעניק לנו בצורה הטובה ביותר את התשובה לשאלה כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים. התקן הרלוונטי הוא 1556 והוא גם תקף לגבי סוגים שונים של גגות קלים עם סיכוך רעפים, כאשר סעיף 3.6 בו הוא הרלוונטי עבורנו. לפי התקן, התשובה לשאלה כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים היא לפי סוג הרעפים ולפי רמת האיטום הקיימת.

התקן הוא דוגמא מעולה לאופן שבו כדאי לדעת כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים ואיך משיגים את היתרונות השונים בלי לחרוג מתוך מסגרת התקציב. אם המטרה היא לעמוד בתקציב וליהנות מהיתרונות של שיפוע וניקוז אפקטיביים, מאוד חשוב לעשות את זה לפי התקן. לאחר מכן, ניתן גם להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי שיפור של הבידוד והאיטום.

 

כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים מבחינת אחוזים?

האופן שבו התקן הישראלי קובע כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים מבוסס על אחוזים. אבל בראש ובראשונה, מתבצעת הפרדה בין גג רעפים עם או בלי איטום – ויש גם משמעות לשאלה באיזה סוג של איטום משתמשים.

ניקוז נכון לגג רעפים שלא מיושמות עליו יריעות איטום חייב להיות בשיפוע מזערי של מינימום 40% אם מדובר על רעפי חרסית. במידה ואלו רעפי בטון, השיפוע ליצירת הניקוז הנכון צריך להיות של 35% והוא יכול להיות 15% בלבד אם אלו לוחות פח דמויי רעפים.

לאחר התקנה של יריעות ביטומניות מולחמות כבר מוצאים תשובות אחרות לגמרי לשאלה כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים. כאן רואים למשל שלאחר התקנת יריעות כאלה ניתן להסתפק בשיפוע של 10%, בעוד עבור יתר סוגי האיטום צריך לבצע שיפוע של 20% מינימום.

 

החישוב הנכון כדי לדעת כיצד יוצרים ניקוז נכון לגג רעפים

עוד שאלה מתבקשת היא כיצד הופכים את התקן ואת ההנחיות לתכנית עבודה. אז ראשית, צריך לבדוק מה השיפוע הנדרש. את זה עושים לפי התקן ואחרי שמוודאים מול קבלני איטום ובעלי מקצוע שאכן יודעים מאיזה סוג של רעפים מיוצר הגג, איזה תשתית איטום יש עליו – אם בכלל – ומה הניקוז הרלוונטי.

שנית, מבצעים את החישוב לפי כל מטר אורך אופקי של הגג. אם לדוגמא השיפוע הנדרש הוא 20%, צריך לטפס 20 ס"מ על כל מטר אורך. בגג של חמישה מטרים, הגובה הנדרש יהיה 100 ס"מ – או במילים אחרות מטר. במידה ויש רעפי פח פלדה, על כל 5 מטר השיפוע יצטרך להיות 15% לפי התקן ולכן הגובה בקצה העליון יהיה 75 ס"מ.

 

ניקוז נכון הוא רק חלק מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר

האמת היא שגם אם יודעים איך יוצרים ניקוז נכון מבחינת אחוז ושיפוע, צריך להביא בחשבון עוד כמה שיקולים. אפשר למשל לברר עד כמה השיפוע רלוונטי באזור מסוים ברחבי הארץ אם יש בו כמות משקעים גבוהה לעומת אזור יבש, או מה עושים אם רוצים לשפר ולהחליף את האיטום הקיים.

במידה ומדובר על גגות רעפים ללא איטום שבהם המחסום היחיד שמונע מהמים לחלחל פנימה הם רק הרעפים עצמם, השיפוע חייב להיות גדול יותר אפילו מהתקן כדי שיהיה ניקוז נכון. החדשות הטובות הן שאפשר לנצל את ההזדמנות על מנת לשפר את האיטום ולהחליף אותו.

החלפת איטום שמבוסס על יריעות ביטומניות למשל מתבצעת כל 10-15 שנה, בעוד מריחה מחדש של חומרים אקריליים או פולימריים יכולה להיות רלוונטית כל 5-7 שנים. בכל אחד מהמקרים האלה, המטרה העיקרית היא לנצל את היתרונות של חומרי האיטום על מנת שהשיפוע יהיה אפקטיבי והניקוז אכן יצליח להוביל את המים אל המקומות שאליהם הם אמורים להגיע.

 

החשיבות של מרזבים בניקוז נכון לגג רעפים

בסופו של דבר, גם השיפוע וגם האיטום אחראיים רק על מה שקורה על הגג עצמו. אם רוצים שהניקוז יוביל את המים אל אתרי הטמנה, ביוב ושפכים, צריך לוודא שהמרזבים פתוחים. את המרזבים יש לפתוח אחת לחצי שנה ובעיקר לקראת החורף.

במידה ומעוניינים לבצע בדיקת הצפה טרם פתיחת המרזבים, ניתן לסגור אותם ולמלא את הגג במים למשך 72 שעות. אם אין סימני רטיבות, כנראה שהאיטום מספיק עמיד ושאפשר להתמקד בשיפוע ובניקוז באמצעות המרזבים. במידה וקיימים סימני חלחול של מים לקירות ולתקרה, צריך לבדוק איפה הבעיה נמצאת ולתקן אותה נקודתית עם חומרים כמו פוליגג, גומי גג וכן הלאה.

אוטמים אותו ביריעות ביטומניות וכך מצמצים את אחוז השיפוע הנדרש.

לא ליד דלת הכניסה אלא לכיוון המרזבים.

מתקינים מזחילה שאוספת את המים ומובילה אותם למרזב. זה דורש הוצאה נוספת אך משתלם כלכלית ומונע נזקים. 

היריעות עמידות, אמינות וחזקות. אפשר להשיג אותן באחריות ל-10 שנים ולמנוע נזקי מים ורטיבות. מנגד, הן יקרות משמעותית לעומת שיטות איטום אחרות.

אז מה היה לנו?