מקצועיות​
מענה 24/7
פריסה ארצית

איך אוטמים גג רעפים?

היכרות עם התהליך שאותו צריך לבצע על מנת להשלים את האיטום של סוגי גגות שונים יכולה להיות רלוונטי גם לבעלי בתים עם רעפים. בנוסף, חשוב להכיר את התהליך על מנת לדעת איך לבחור בעלי מקצוע שיש להם הסמכה, ניסיון ומיומנות. במאמר הבא נציג את השלבים השונים של איטום אפקטיבי ונבין מה הם כוללים.

יש סוגים שונים של רעפים שבהם אפשר להשתמש על מנת לבנות גגות. ההבדל העיקרי הוא בין רעפי פלדה שנחשבים מהירים להתקנה וגם עמידים, רעפי שינגלס שניתן להניח בהתקנה מהירה גם על מבני עץ כי המשקל שלהם יחסית נמוך ורעפי חרס שנפוצים מאוד בבתים פרטיים כי הם מבודדים מעולה מפני חום וקור. לשם השוואה, קיימים גם רעפי צפחה שעשויים מסלע ולכן המשקל שלהם גבוה וגם העמידות או רעפי בטון שכבר אינם מיוצרים כיום.

השאלה המתבקשת היא מה עושים אחרי שמסיימים לבנות את גגות הרעפים וכדי לאטום אותם. מצד אחד, הרעפים הם בדרך כלל מטבעם עמידים מאוד בפני שחיקה וגם אמורים למנוע את חדירת מי הגשמים אל תוך המבנה ואת החלחול של הנזילה לבית. מצד שני, המקרים שבהם קיימים ליקויי בנייה שפוגעים באיטום הטבעי של הרעפים אינם נדירים כמו שנהוג לחשוב. יתרה על כך, בעיות האיטום עלולות להתרחש בגלל בלאי של הרעפים, חיבור לא תקין שלהם אל הגג ועוד.

 

תשובות לשאלה איך אוטמים גג רעפים

האמת היא שאין תשובה אחת ויחידה לשאלה איך אוטמים גג רעפים, כי הרבה מאוד תלוי במטרות שאותן מנסים להשיג. חוץ מזה, קיימים עוד כמה פרמטרים שבלי להתייחס אליהם אי אפשר יהיה לקבל תשובה מנומקת ומשכנעת לשאלה איך אוטמים גג רעפים:

  1. מה התקציב של הלקוח – הסיבה העיקרית לכך שקיימות תשובות שונות עבור אותה שאלה כגון איך אוטמים גג רעפים היא שיש תקציבים שונים. לכל אחד ואחת מאיתנו תקציב מעט אחר, שמשפיע על חומרי הגלם שבהם נרצה להשתמש על מנת לאטום גג רעפים. בשביל שהאיטום יעלה בקנה אחד עם הצרכים שלנו ולא יגרום לנו לחרוג מתוך מסגרת התקציב, עלינו להחליט מראש כמה כסף בדיוק אנחנו מעוניינים להשקיע.
  2. חומרי האיטום הקודמים שהיו על הגג – שיקול מקצועי אחר שמשפיע על התשובה לשאלה איך אוטמים גג רעפים יכול להיות קשור אל חומרי איטום קודמים שכבר היו עליו. אם למשל כבר אטמו גגות רעפים עם חומרים אקריליים, אי אפשר יהיה ליישם חומרים ביטומנים, פולימריים או זפת – ולהפך. חומרי האיטום נצמדים הכי טוב אחד לשני כאשר הם מגיעים מאותה משפחה, לכן אין רק תשובה אחת לשאלה איך אוטמים גג רעפים ובגלל זה צריך לבחון כל מקרה לגופו.
  3. תנאי הגג – מלבד חומרי האיטום הקיימים על הגג, יש לבדוק את התנאים שיש בו גם מבחינת מספר דודי השמש, מכשירי החשמל, המערכות הסולאריות, המזגנים וכן הלאה. בשביל לאטום את הגג ביריעות ביטומניות צריך לפרק את כל מה שיש עליו, בעוד איטום בהתזה לאזורים ספציפיים בלבד לא מחייב את הפירוק ולכן הוא גם מהיר וגם זול יותר.

 

שיטות איטום לגגות רעפים

אחרי שמביאים בחשבון את התשובות השונות לשאלה איך אוטמים גג רעפים, ניתן להיכנס אל עובי הקורה ולהסתכל על המאפיינים של השיטות עצמן. כך רואים לדוגמא שהחומרים המומלצים וגם היקרים ביותר הם יריעות ביטומניות: התפקיד של היריעות הוא לאטום הרמטית את הגג, למנוע חדירת מים ולהחזיק מעמד לפחות 10-15 שנה. המחיר ליריעות ביטומניות אמנם גבוה ומתחיל ב-80 ש"ח לכל מ"ר, אך הוא מהווה השקעה משתלמת ולא הוצאה רגילה.

לשם השוואה, חומר אחר שבו אפשר להשתמש על מנת לאטום גג רעפים הוא גומי גג: זהו חומר איטום מקצועי, נגיש ונוח ליישום שמומלץ גם לאיטום סדקים וגם למניעת נזילות או חדירת לחות. כאן המחיר מתחיל ב-160 ש"חי למ"ר לפי הכמות הנדרשת והמוניטין של החברה שמייצרת אותו, אך ניתן להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי הצעה שמגלמת בתוכה גם את היישום של החומר וגם את פירוק והכנת הגג.

 

בידוד גג רעפים לעומת איטום – ההבדלים

איטום גג רעפים נועד על מנת למנוע את חדירת המים והנוזלים. לעומת זאת, בידוד אפשר לבצע גם כדי למנוע מעבר חום, קור או רעש. אפשר ליישם את יריעות הבידוד השונות בכל זמן נתון גם אחרי בניית הגג, אבל צריך להביא בחשבון את ההבדלים בין הפתרונות שמבוססים על מפוח חשמלי מפוח סולארי או יריעות אלומיניום.

במילים אחרות, יריעות אלומיניום לדוגמא יתאימו בעיקר לבידוד – בעוד יריעות ביטומניות יתאימו לאיטום. אם רוצים גם לקבל תשובה לשאלה איך אוטמים גג רעפים וגם לבודד אותם, צריך לבדוק שקבלן האיטום הוא איש מקצוע מיומן שגם ניתן לסמוך עליו.

 

שלבים של איטום גגות רעפים

אלו השלבים שעליהם מקפידים על מנת להשלים את התהליך של איטום גגות רעפים וכדי להשיג תוצאות טובות לטווח ארוך:

  • מכינים את הגג באמצעות ניקיון ופינוי אביזרים
  • מיישמים את חומרי האיטום
  • מבצעים בדיקת הצפה
  • במידת הצורך – מבצעים תיקונים באיטום הקיים

 

אם מזהים נזילה בגג רעפים למשל, צריך לזהות את המיקום המדויק שלה על מנת לוודא שמשתמשים נכון בחומרי האיטום השונים. לאחר שמזהים את מיקום הנזילה, מנקים שוב פעם את הגג ומורחים שכבת יסוד ראשונה. ממתינים לייבוש מלא ואז מוסיפים עוד שכבת איטום. גם אחרי התהליך הזה, מבצעים עוד פעם את בדיקת האיטום באמצעות הצפה חלקית של הגג במים.

לוקחים בחשבון את התקציב, את מצב הגג ואת חומרי האיטום הקודמים שהיו עליו. באופן עקרוני, חומרי איטום דומים נדבקים הכי טוב אחד לשני.

הכי זול לאטום את הגג בקיץ. אפשר גם לבצע איטום של גגות רעפים בחורף, אבל יש לקחת בחשבון את ההמתנה לייבוש בין ימים שלא יורד בהם גשם. בנוסף, המתנה לחורף מייקרת מעט את המחיר כי הביקוש עולה והיצע הקבלנים נותר קשיח.

תלוי בשיטת האיטום. איטום ביריעות מחזיק מעמד כ-10-15 שנה, לעומת זיפות שיחזיק מעמד 5-7 שנים.

5,000-7,000 ש"ח לבית פרטי.

אז מה היה לנו?